Image

Spelling en twitter

Lesidee van Wytze Niezen · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
21 jan 2013

Leerlingen zoeken individueel naar plaatje of objecten die  passen in een nieuw geleerde spellingcategorie. Ze zoeken nieuwe woorden die niet in de les behandeld zijn. Het bewust toepassen van een nieuw geleerde regel zorgt dat deze regel beter beklijft. De betrokkenheid is groot, spelling wordt leuk! De omgeving wordt betrokken, leerlingen mogen door de school lopen, de motivatie is hoog.

Opdracht

Maak gebruik van twitter tijdens je spellingles. Tijdens of na de les zoeken de leerlingen in de school naar woorden die passen bij de woordsoort die in de les behandeld is. Ze maken een foto van het  object/ woord en typen het woord in twitter, de foto voegen ze toe. Door alle tweets in hetzelfde account te tweeten zien de leerlingen in de klas alle tweets op het bord. Dit wordt klassikaal nabesproken. 

Leerdoel

Slo 11 De leerlingen kennen • regels voor het spellen van andere woorden dan werkwoorden Toepassen van een regelstrategie op onbekende woorden

Voorwaarden

  • Kennis van de app
  • Kennis van twitter via pc
  • Aanwezigheid van digibord
  • Een twitteraccount, op alle ipads dezelfde
  • Twitter account open op het digibord
  • Aanwezigheid van iPad 2 of hoger

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Geef leerlingen een aantal minuten om op zoek te gaan naar woorden uit de behandelde les. Motiveer leerlingen nieuwe woorden te zoeken die niet in de les voorkomen
  4. Bespreek klassikaal de gevonden woorden na, is het woord goed gespeld? Valt het binnen de goede categorie?
  5. Verwijder tweets waar fouten in staan
  6. Combineer deze werkvorm door ook aan het begin van de les voorkennis op te halen

Tip voor thuis

De lijst met tweets is openbaar. Geef leerlingen de opdracht thuis met ouders de lijst te bekijken en eventueel aan te vullen met nieuwe woorden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Erwin Klaasse Maar wat is dan de meerwaarde van de App? Kan toch ook in een browser? Of gaat het daar niet om?

bijna 10 jaar geleden

Wytze Niezen · Auteur van dit lesidee · Ja, klopt. Voordeel van de app is eenmalig inloggen. Webbrowsers hebben de neiging om je steeds opnieuw in te laten loggen, ondanks vinkje 'blijf ingelogd'. Voor leerlingen van de onderbouw is de app bovendien snel te vinden (klik op het vogeltje, ipv type www.twitter.com ... Enz). Uiteraard kan je op een iPad ook een webpagina als 'app' op je beginscherm zetten, maar dat is wat omslachtiger. Zijn slechts kleine dingetjes, maar dat zijn net wel de zaken waar leerkrachten over vallen. Verder gaat het inderdaad meer om de werkwijze dan om de app. Als je er op die manier naar kijkt zijn heel veel apps eigenlijk verpakte websites, denk aan bijvoorbeeld aan facebook, wrts, funda, enz. Toch prefereer ik de apps te gebruiken, minder omslachtig.

bijna 10 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Wytze

Wanneer je bij het invullen van de woordenlijst aan beide kanten van de streep het Nederlandse woord invoert kan je een aantal spelletjes (zo niet alle) gebruiken om je spelling...

Maak een co-creatie met de klas; een timeline op facebook. De belangrijkste gebeurtenissen komen in datum, woord en beeld in chronologische volgorde op facebook. Iedereen draagt...