Image

Prentenboeken maken voor de onderbouw

Lesidee van Wytze Niezen · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Flipped classroom / instructievideo, Presentatie, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
27 jan 2013

Veel scholen werken met het jaarklassensysteem. Door voor elkaar digitale, met audio ondersteunde prentenboeken te maken komen leerlingen van verschillende groepen meer met elkaar in contact. De onderbouwleerkracht kunnen tevens aangeven welke woorden in het prentenboek moeten ten behoeve van de woordenschat. Voor de bovenbouw ligt de uitdaging in creativiteit en taalvaardigheid. Kortom; een lesidee met meerdere doelen voor meerdere groepen.

Opdracht

In deze opdracht maken de leerlingen van groep 8 een prentenboek over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld de wereld. De leerlingen zorgen er dan dus voor dat het verhaal zich over de hele wereld afspeeld. Daarnaast kan de onderbouw een woordenlijst meegeven die de leerlingen verplicht moeten gebruiken. 
De leerlingen van groep 8 maken de opdracht eerst op papier. Waar gaat het verhaal over? Wat is het probleem/ uitdaging in het verhaal? Wie zijn de hoofdpersonen? In welke volgorde speet het verhaal zich af? Enzovoorts.
Tevens denken de leerlingen na over de hoeveelheid prenten en wat er op de prenten komt te staan.
De leerlingen maken de prenten op papier. Door foto's van de prenten te maken kunnen ze worden geïmporteerd in de app. Vervolgens spreken de leerlingen de teksten in en typen eventueel een aantal woorden bij de prenten. 
Wanneer de boeken af zijn kunnen ze samen met de onderbouwleerlingen gelezen worden. Bijvoorbeeld tijdens een half uurtje voorlezen standaard in de week. De onderbouwleerlingen kunnen de boeken daarna altijd zelf nog eens lezen; ze zijn beschikbaar in dropbox (desnoods via QR-codes) en zijn auditief ondersteund.

Leerdoel

5 De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen. 9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten. 12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. 54 De leerlingen leren beelden en taal te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Voldoende iPads
  • Dropbox account om de boeken te delen
  • Woordenlijst tbv woordenschatontwikkeling
  • Voldoende tekenmateriaal

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek met een onderbouwcollega welke woorden de leerlingen moeten gebruiken
  3. De leerlingen een opzet van het verhaal maken, daarbij gebruiken ze in ieder geval de woordenlijst
  4. De leerlingen maken tekeningen, die fotograferen ze
  5. De foto's worden geïmporteerd in de app
  6. Het verhaal wordt per prent ingesproken
  7. Het prentenboek wordt via dropbox gedeeld
  8. Met een voorleesuurtje mogen de leerlingen hun boek laten zien aan de onderbouwgroep

Tip voor op school

Een nog creatievere werkvorm; laat groep 8 de prenten maken en de onderbouw het verhaal bedenken en inspreken. Je kan ook met de hele klas een boek maken. Iedereen maakt een bladzijde of een hoofdstuk. Ook leuk om als jaarboek te gebruiken. Elke week een gebeurtenis omschrijven en die aan het boek toevoegen. Kortom; een app die zeer divers ingezet kan worden!

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Wytze weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Wytze

Wanneer je bij het invullen van de woordenlijst aan beide kanten van de streep het Nederlandse woord invoert kan je een aantal spelletjes (zo niet alle) gebruiken om je spelling...

Leerlingen zoeken individueel naar plaatje of objecten die  passen in een nieuw geleerde spellingcategorie. Ze zoeken nieuwe woorden die niet in de les behandeld zijn. Het bewus...