Image

Paasverhaal *nieuwe stijl*

Lesidee van Wytze Niezen · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Flipped classroom / instructievideo, Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
28 jan 2013

De leerlingen herschrijven het paasverhaal. De kern/ moraal moet overeind blijven. In hoeverre leerlingen afwijken van het 'origineel' is aan hen. De stopmotion wordt gedeeld via youtube.

Opdracht

Nadat de leerlingen het paasverhaal hebben gehoord gaan ze in groepjes dit verhaal in een nieuw jasje steken. Ze zoeken karakters (bv lego) of maken die zelf om het verhaal te spelen. Vervolgens nemen de leerlingen het verhaal op door foto voor foto het verhaal na te spelen. Nadat de video is goedgekeurd mag hij online gezet worden.
Voor extra audio en special effects kan de video geëxporteerd worden naar iMovie. In deze app kan audio worden toegevoegd.

Leerdoel

38 De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen 54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Kennis van het paasverhaal
  • Voldoende iPads
  • kosteloos materiaal/ voldoende lego oid

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Lees/ vertel het paasverhaal
  3. Bespreek het moraal/ gedachte van het verhaal
  4. Laat leerlingen in groepjes het verhaal herschrijven
  5. Geef leerlingen de tijd en ruimte om hun verhaal op te nemen
  6. Bekijk de video van de leerlingen en beoordeel ze (eigen invulling)
  7. De leerlingen voegen eventueel audio toe aan het verhaal
  8. De leerlingen zetten de video online

Tip voor op school

Laat het paasverhaal aan andere klassen zien. Leuke afwisseling in verhaalvorm en erkenning voor het werk dat de leerlingen geleverd hebben. Bespreek het moraal van het verhaal ook vanuit het perspectief van andere godsdiensten. Dan hebben leerlingen direct meerdere voorbeelden bij het verhaal.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Wytze weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Wytze

Wanneer je bij het invullen van de woordenlijst aan beide kanten van de streep het Nederlandse woord invoert kan je een aantal spelletjes (zo niet alle) gebruiken om je spelling...

Leerlingen zoeken individueel naar plaatje of objecten die  passen in een nieuw geleerde spellingcategorie. Ze zoeken nieuwe woorden die niet in de les behandeld zijn. Het bewus...