Image

De Industriële revolutie als timeline op facebook

Lesidee van Wytze Niezen · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
21 jan 2013

Maak een co-creatie met de klas; een timeline op facebook. De belangrijkste gebeurtenissen komen in datum, woord en beeld in chronologische volgorde op facebook. Iedereen draagt z'n steentje bij, je werkt allemaal aan dezelfde timeline.

Opdracht

De lessen geschiedenis omtrent de Industriële revolutie krijgen een digitaal tintje. Nadat de leerlingen een korte inleiding over deze periode uit de geschiedenis gehad hebben gaan ze aan de slag met het invullen van de timeline. Alle leerlingen hebben een iPad en zijn ingelogd op het facebookaccount waar het project gemaakt is. De leerlingen kunnen in eerste instantie de 'usual suspects' globaal invullen; de geboortedatum van James Watt, de eerste stoomtrein, enzovoorts. Leg leerlingen uit hoe je een plaatje toevoegt of een plaats, link kan toevoegen. Vervolgens gaan de leerlingen de diepte in waarbij ze, naar aanleiding van lesboeken, websites en andere bronnen de timeline aanvullen met nieuwe gebeurtenissen, foto's toevoegen, plaatsen toevoegen en links toevoegen. Bedenk samen met de leerlingen hoe ze de juiste informatie kunnen vinden. Welke zoektermen moeten ze gebruiken en hoe kun je weten dat de gegeven informatie klopt?
De timeline wordt klassikaal besproken en staat 'open' op het digibord. Eventueel kan er als huiswerkopdracht meegegeven worden om de timeline nog verder aan te vullen.

Leerdoel

SLO 51 De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: burgers en stoommachines De leerlingen leren omgaan met facebook als 'social media'. Wat zijn de voordelen? Wat zijn de valkuilen? Een stukje mediawijsheid geïntegreerd in de geschiedenisles. De leerlingen leren belangrijke gebeurtenissen uit aangegeven bronnen te halen. De leerlingen leren informatie zoeken over de industriële revolutie.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Reeds aangemaakt project binnen facebook
  • Voldoende bronnen voor leerlingen
  • Kennis van de lesstof
  • Voldoende iPads

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen
  3. Vul gezamenlijk de eerste gebeurtenissen in
  4. Leg de leerlingen uit hoe je plaatjes, plaatsen, links kan toevoegen
  5. Geef leerlingen enkele bronnen aan
  6. Laat leerlingen zelfstandig of samen de timeline vullen
  7. Bespreek klassikaal de ingevulde gebeurtenissen, kloppen de feiten? Kan er iets aan toegevoegd worden?
  8. Geef als huiswerkopdracht aan de timeline verder in te vullen, details toe te voegen, fouten te verbeteren, enzovoorts

Tip voor op school

- bespreek ook meteen de 'gevaren' van facebook - de timeline kan ook gebruikt worden als leer-instrument voor de toets - vraag ouders ook informatie toe te voegen - zoek een school die hetzelfde onderwerp heeft en maak samen met een groep 7 of groep 8 van die school de timeline. Via skype kan je 'live' overleggen. - andere onderwerpen uit andere tijdvakken lenen zich ook prima om als timeline weer te geven

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Erwin Klaasse Idee is op zich wel prima lijkt me zo, maar wat is de minimum leeftijd van Facebook?

meer dan 4 jaar geleden

Wytze Niezen · Auteur van dit lesidee · 13 jaar. Ik maak gebruik van een facebook account van school. Kinderen loggen in op dat account en kunnen vanuit daar berichten plaatsen. ALLES voor goed onderwijs ;-)

meer dan 4 jaar geleden

Thijs de Vries Heel mooi idee om de timeline van Facebook te gebruiken voor geschiedenis. Heb je al voorbeelden van timelines met historische gegevens?

meer dan 4 jaar geleden

Wytze Niezen · Auteur van dit lesidee · Ja, er zijn steeds meer scholen die dat doen. Deze bijvoorbeeld https://www.facebook.com/RiseAndFallOfTheSovietUnion In dit geval vo school uit Amsterdam.

meer dan 4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Wytze

Wanneer je bij het invullen van de woordenlijst aan beide kanten van de streep het Nederlandse woord invoert kan je een aantal spelletjes (zo niet alle) gebruiken om je spelling...

Leerlingen zoeken individueel naar plaatje of objecten die  passen in een nieuw geleerde spellingcategorie. Ze zoeken nieuwe woorden die niet in de les behandeld zijn. Het bewus...