
Thema “Het weer”
Lesidee van
Ina van Utrecht
·
Primair onderwijs
·
Meer details
Categorieën
- Primair onderwijs / Groep: 4 - 6 / Wereldoriëntatie
Een animatie maken over een weertype.
Leerdoel
Een
weersituatie kunnen beschrijven.
ICT kunnen gebruiken
om eigen ideeën creatief vorm te geven.
Ervaring
opdoen met animaties en de magie ervan ontdekken.
Een eigen scenario’s verzinnen aan de hand van geometrische figuren.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Vooraf zijn reeds enkele activiteiten gebeurd, zodat de kinderen een aantal weertypes kunnen opsommen.
- Mogelijke activiteiten: weerbericht beluisteren en bekijken (krant, internet). Weertypes onderscheiden. Thermometer aflezen, temperaturen vergelijken. Regenmeter, windmeter maken.
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Rubriceer met de kinderen de verschillende weertypes en koppel een pictogram aan elk weertype : regen - sneeuw - hagel - onweer - zon - bewolkt en zonnig - bewolkt - wind - storm - …
- Laat de kinderen zich groeperen per 2 (max. 3 leerlingen) Verdeel de pictogrammen onder de groepjes.
- Geef de opdracht: Open de app en klik op ‘Expert’. Bekijk de figurenbieb met de beschikbare figuren (eerste knop links bovenaan) en kies figuren die je kan gebruiken om je weertype uit te beelden. Kies m.b.v. de 2de knop de achtergrondkleur van je animat
- Enkel tips : De grootte van een figuur wijzigen: met 2 vingers op de figuur ‘knijpen’. Figuur dupliceren: dubbelklik op de figuur (druppels). Naar voor plaatsen: houd je vinger 3 seconden op de figuur. Meerdere figuren selecteren: teken over het sche
- Maak je animatie.
- Toon de verschillende animaties aan de klas en laat de leerlingen raden welk weertype uitgebeeld wordt. Klopt dit met de opdracht van de groep?
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Ina weten wat je van dit lesidee vindt.