Dsc00609

Kies je eigen verwerkingsvorm

Lesidee van Tessa van Zadelhoff · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Oefening, Creatie
Gemaakt op
29 jan 2013

Stel samen met je leerlingen de leerdoelen van het onderwerp vast en laat leerlingen hun eigen verwerkingsvorm kiezen.

Opdracht

Stel je gaat het vandaag met de klas over vulkanen hebben, of over de Tweede Wereldoorlog, over landbouw, over godsdiensten, over de gevaren van roken, over......

Stel samen met de leerlingen vast wat de doelen zijn. Wat zou je willen leren over.... en wat zouden we moeten leren over...... Je kunt hier een mindmap van maken op het digibord met bijvoorbeeld Popplet, Mindomo of Mindmeister. Of je maakt een digitaal prikbord met Wallwisher en laat de leerlingen daarop hun doelen plaatsen.

Vervolgens kiezen de leerlingen zelf een tool vanuit BoekTweePuntNul om deze doelen te gaan verwerken. In de rubrieken kun je zoeken op tools voor bijvoorbeeld foto- of audiobewerking, educatief materiaal maken of creativiteit.

Laat de leerlingen de tool onderzoeken en gebruiken. Na een aantal werklessen plan je een presentatiebijeenkomst in waarbij een ieder presenteert hoe hij de leerdoelen heeft behaald.

Niet van alle in BoekTweePuntNul besproken tools is ook een app beschikbaar. In dit geval kan er op een computer gewerkt worden.

Leerdoel

Leerlingen leren dat je niet altijd een PowerPoint hoeft te maken wanneer je wilt presenteren wat je hebt geleerd. Je kunt ook kiezen voor een Prezi, een Glogster, Quizlet, Storify, Wordle enz.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Voldoende devices om aan de slag te kunnen gaan met een groep leerlingen. Eventueel kunnen ook niet digitale werkvormen toegevoegd worden.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Stel samen met de leerlingen de leerdoelen vast
  4. Begeleid de leerlingen waar nodig bij de keuze van geschikte tools
  5. Deel de gemaakte producten met het netwerk via een blog, website of sociale media

Tip voor op school

In iedere beschrijving vind je een link naar een handleiding. Sommige mensen vinden het prettig om een video te zien met uitleg. Van veel tools zijn ook tutorials te vinden op YouTube.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Tessa weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Tessa

Minecraftspelers in de klas gaan samen een stad ontwerpen met daarin bekende gebouwen uit de echte wereld. Dit lesidee is gemaakt samen met Siem (11 jaar).

Leerlingen maken een ontwerp van hun eigen kamer. Realistische of gedroomde situatie kan beide. Richt de kamer in en gebruik de tekstoptie om bepaalde begrippen in bijvoorbeeld ...