Profiel

Problemen anticiperen met Mindjet

Lesidee van Vik Pauwels · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
07 mrt 2013

D.m.v. een mindmap problemen of moeilijkheden leren anticiperen bij het maken van een opdracht

Opdracht

Een mindmap kan ingeschakeld worden bij de voorbereiding van een groepswerk. De bedoeling van deze mindmap is het visueel weergeven van het benodigde proces om de opdracht te voltooien. Deze werkvorm leert leerlingen niet alleen plannen, maar laat hen bovendien nadenken over mogelijke problemen die bij een bepaald deel van de opdracht kunnen voorkomen (anticiperen van valkuilen).

Bv. Een mindmap creëren over het proces van een eindwerk of GIP waarbij leerlingen nadenken in welke volgorde ze aan de slag zullen gaan, welk materiaal ze in elke fase nodig hebben, welke personen ze moeten contacteren, …

Leerdoel

- Processen leren plannen
- Problemen leren anticiperen

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Maak leerlingen de bedoeling van de mindmap duidelijk
  3. Geef feedback aaan de leerling(en)/groepen op basis van de mindmap

Tip voor thuis

Voor meer ideeën rond het gebruik van apps in de les, neem zeker ook een kijkje op: www.appsindeles.wordpress.com

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Vik weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Vik

Gratis een online boekenclub aanmaken voor je leerlingen met behulp van WordPress

Gebruik maken van Skitch om een excursie of stadsopdracht interactief te maken