Met deze apps kun je een videoclip maken waarbij je muziek en beeld gebruikt om leerlingen te leren over bepaalde leerstof. In dit voorbeeld gaat het om het begrip Renaissance. ...

Zet in de goede volgorde
Leerlingen zetten een aantal begrippen/ gebeurtenissen/ stappen uit een ontwikkeling of proces in de juiste volgorde. De app geeft de mogelijkheid om met tekst/beeld-vakken te schuiven. De bedoeling van de app is mindmapping, maar deze toepassing is ook mogelijk.
Opdracht
De leerling krijgt een aantal elementen in een willekeurige volgorde te zien. Door de elementen te verschuiven, ontstaat een nieuwe volgorde. De leerling zoekt de juiste volgorde. Bijvoorbeeld een reeks historische gebeurtenissen of verschijnselen in de juiste chronologische volgorde plaatsen. Een leerling kan natuurlijk ook zelf een opgave maken voor een medeleerling. Volgens mij kun je het niet automatisch laten 'nakijken'. Minpuntje.
Leerdoel
- de leerling kan een geleerde reeks reproduceren - de leerling kan oorzaken en gevolgen aangeven - de leerling kan kenmerkende aspecten van een ontwikkeling of proces herkennen en ordenen - de leerling kan een geleerde ontwikkeling of procedure toepassen, door zelf een opdracht te maken voor een medeleerling
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- De docent prepareert een in willekeurige volgorde geordende reeks van vakinhoudelijke elementen
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Stuur de leerling het voorbereide bestand of deel het via dropbox
- Laat de leerling zijn product delen of sturen en geef feedback
Bekijk ook deze lesideeën van Christiaan
Leerlingen stellen een reeks woorden op: bijvoorbeeld een samenvatting in trefwoorden / een verzameling woorden rond een thema / een top 10 van historische significante persone...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Christiaan weten wat je van dit lesidee vindt.