Image

Duits: das eigene Restaurant

Lesidee van Tom Kroes · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
31 jan 2016

Leerlingen stellen een eigen menukaart in het Duits samen.

Opdracht

Leerlingen maken een menukaart voor een eigen restaurant. Dit maken ze in een groepje van drie tot vier leerlingen. 

Eerst maken de leerlingen een Mindmap om na te denken over Duits eten, eetgewoontes etc.

Vervolgens werken de leerlingen in de App 'Pic Collage'. Deze App is gratis in de App Store te downloaden. 
In deze App kunnen leerlingen meerdere pagina's maken met foto's, tekst en zelfs video's.
Het uiterlijk van het document kunnen ze helemaal zelf kiezen/ontwerpen.

De leerlingen moeten aandacht aan onderstaande punten besteden:

1. Ze kiezen een originele Duitse naam voor hun eigen Restaurant 
2. Er staan minimaal zes typisch Duitse gerechten op de menukaart (inspiratie op www.chefkoch.de)
3. Bij drie gerechten worden de ingrediënten in het Duits vermeld
4. Bij één gerecht wordt een volledig recept in het Duits vermeld

- Leerlingen zoeken bij punt drie (het volledige recept) minimaal 10 woorden die overeenkomen met de Nederlandse taal
- Leerlingen zoeken bij punt drie (het volledige recept) minimaal 10 woorden die zij nog niet kenden en de vertaling van die woorden

4. Leerlingen spenderen aandacht aan een mooie en overzichtelijke lay-out. Ze moeten het lettertype, de foto's, video's en achtergronden passend maken bij hun gekozen gerechten.

5. Leerlingen kunnen het werk inleveren in een ELO of bijvoorbeeld een inlever-App als Showbie of iTunes U.

Belangrijk is dat leerlingen geen gebruik maken van vertaalmachines als Google Translate of vertalen.nu.
Ze maken gebruik van een woordenboek in boekvorm of digitale vorm (voorbeeld: www.uitmuntend.de)

Leerdoel

Leerlingen leren Duitse gerechten kennen, leerlingen leren Duitse woorden die met horeca te maken hebben, leerlingen leren recepten vertalen.

Voorwaarden

  • iPads
  • Wifi

Stappenplan

  1. Voorkennis activeren door leerlingen Mindmap te laten maken met Popplet
  2. Docent bespreekt kort klassikaal een aantal Mindmaps
  3. Docent neemt opdracht met leerlingen door op de iPad
  4. Leerlingen beginnen/werken aan opdracht
  5. Docent loopt rond en begeleidt waar nodig
  6. Docent neemt aan het eind van de les het werk in op zijn/haar manier of geeft het als huiswerk mee

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Tom weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Tom

Leerlingen ontwerpen een eigen kamer of huis en plaatsen gebruiken Duitse begrippen en kunnen hun kamer in het Duits presenteren.