
Samenvatten? Teken het eerst!
- Voortgezet onderwijs
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Nederlandse taal
- Speciaal onderwijs
Samenvatten kan best moeilijk zijn. Sommige leerlingen kunnen hoofdzaken moeilijk van bijzaken scheiden. Door ze de belangrijkste aspecten uit een tekst te laten tekenen, worden ze gedwongen de hoofdpunten uit een tekst te halen.
Opdracht
Pak een tekst die leerlingen moeten samenvatten. Geef ze, voordat ze de samenvatting gaan maken, de volgende opdracht:
1. Lees de tekst.
2. Teken de opbouw van de tekst (hier kun je variëren. Leerlingen kunnen een stripverhaal van 3 of 6 afbeeldingen maken. Ook kun je ervoor kiezen om leerlingen samen te laten werken. Verdeel de tekst dan in 3 of 6 delen en laat elke leerling 1 tekening bij zijn/haar stukje tekst maken. Vervolgens komen ze bij elkaar om de tekeningen achter elkaar te leggen en eventueel toelichtingen te geven).
3. Na de tekenopdracht maken de leerlingen de samenvatting.
Leerdoel
Leerlingen leren eerste de hoofdzaken van een tekst te visualiseren en vervolgens pas te beginnen met een samenvatting.
Voorwaarden
- Met de app Pages kunnen leerlingen de tekst op de Ipad maken.
- Met de app Drawingstar (of een andere tekenapp) kunnen leerlingen deze opdracht op de Ipad maken.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Tjardo weten wat je van dit lesidee vindt.