Img 0006

Zoek de fouten, zet ze in een prikker

Lesidee van Theo Poot · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie
Lesidee van
Gemaakt op
31 aug 2013

De digitale versies van de moderne lesmethodes bevatten de mogelijkheid om een aantekening, opmerking, foto enz. te plaatsen in de tekst van het leerboek en deze te delen met de docent en de medeleerlingen. Je kunt deze nieuwe mogelijkheid gebruiken om leerlingen te prikkelen een leertekst actief te bestuderen.

Opdracht

1. Kondig aan dat je een stuk uitleg gaat geven / een verhaal gaat vertellen waarin 10 fouten staan.
(Variant: kondig dit NIET aan).

2. Geef uitleg of vertel een verhaal dat in het leerboek (de app) ook is terug te vinden.
Variant 1: laat de leerlingen meelezen tijdens de uitleg
Variant 2: laat de leerlingen aantekeningen maken tijdens de uitleg
Variant 3: laat de leerlingen aantekeningen maken met een mindmap-app
Variant 4: laat de leerlingen alleen luisteren
Variant 5: laat de leerlingen alleen luisteren en maak zelf aantekeningen op het bord (hiermee kun je een eenvoudige versie van deze opdracht realiseren door de 'fouten' in de aantekeningen te verwerken)

3. (Eventueel: vertel nu dat er 10 fouten in het verhaal zaten) Geef de leerlingen opdracht om in de leertekst de fouten op te sporen en deze via een prikker te delen:
Variant 1: alleen met de docent
Variant 2: met groepsgenoten
Variant 3: met iedereen > nu wordt het dus eigenlijk een wedstrijd wie eerder dan een ander de fout annoteert.

Opmerking: in de prikker moet de leerling kort aangeven hoe het verhaal van de docent op het gemarkeerde punt afwijkt van de leertekst.

Deze activiteit is zeer geschikt voor het vak geschiedenis en leert de leerlingen heel actief en kritisch te luisteren en te lezen.
Hoe beter de 'fouten' aansluiten bij essentiële hoofdzaken in de tekst, hoe waardevoller de activiteit.

Leerdoel

Kritisch vergelijken van informatie
Begrijpend lezen

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Doe de opdracht volgens beschrijving
  4. Laat tijdens de nabespreking de leerlingen onjuiste notities verwijderen
  5. Laat de leerlingen ter afsluiting een samenvatting maken van de leertekst

Tip voor op school

Gebruik dit lesidee om een thema te introduceren en voorkennis te activeren.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Theo weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Theo

Met de twee samenwerkende apps Skitch en Evernote kun je screenshots van leerlingwerk (posters, foto's, werkstukken) voorzien van pijlen, commentaar en markeringen. Je kunt deze...

In de app Schooltas kun je notities, prikkers, in het lesboek zetten en deze delen met de klas. Op deze manier kun je ook vragen in de leertekst of bij de afbeeldingen zetten....