6z2kyu53

GameLab's Kickstarter

Lesidee van Sem van Geffen · Meerdere sectoren · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
13 mei 2015

Leerlingen of studenten bedenken een campagne voor een eigen product of service, om door middel van crowd funding geld op te halen. De opbouw en (maketing) kwaliteit van de campagne staan centraal. Bekijk de good practice van dit lesidee op http://missionstart.nl/good-practices/

Opdracht

Heb je een geweldig idee, maar géén geld? Geld inzamelen om bijvoorbeeld een game, film of een ander creatief product te financieren doen we steeds vaker via internet. Bijvoorbeeld via Kickstarter. Door het publiek online te overtuigen dat jouw idee fantastisch is om te gebruiken of te beleven, kun je geld laten doneren voor jouw project. Dit noemen we crowd funding en het wordt steeds populairder. De kans dat jij er later iets mee gaat doen is zelfs aanzienlijk.Je krijgt gelegenheid om kennis te maken met crowd funding en samen met je klasgenoten vaardig te worden in het neerzetten van een overtuigende campagne.In een team van vormgevers, filmmakers, fotografen en acteurs kies je samen heel snel een verkoopbaar product om te gaan promoten op Kickstarter. Denk aan bijvoorbeeld een… Game, Film, Stripverhaal, Fotoboek, Theater, Kunstobject. Het product moet te produceren zijn door jullie team. Het product mag al bestaan, maar dat hoeft niet. Als je een nieuw product wilt bedenken, maak dan iets wat het leven van een jonge student verbetert. Je maakt voor dit product een online project (campagne) aan op Kickstarter. Dit project ga je vervolgens vullen met 1) een aansprekende trailer, 2) een foutloze heldere tekst waarin je relevante informatie / interessante details geeft, 3) aantrekkelijke afbeeldingen en foto’s. Na de deadline mag elk team via Mentimeter stemmen op de projecten van andere teams. De begeleidende docenten hebben in de finale ook een stem! Het team dat de meeste stemmen voor zijn project heeft ontvangen is winnaar van deze opdracht.

Leerdoel

Je bent in staat om in een multi-disciplinair team binnen tijdsdruk een overtuigende campagne voor jullie product of service op te zetten, waarbij de 5P's van marketing worden benut.

Voorwaarden

  • Wifi / internetverbinding
  • Mentimer account (betaalde versie)
  • Per team een gratis aan te maken account bij Kickstarter
  • Gebalanceerde teams

Stappenplan

  1. Introduceer Kickstarter (Chill Puck video is een grappige, duidelijke intro)
  2. Deel van te voren de teams in (max. vier leerlingen per team)
  3. Leg de opdracht en de deadlines uit
  4. Laat de leerlingen/studenten in teams werken aan hun Kickstarter campagne
  5. Inventariseer de preview links van de campagnes van alle teams
  6. Mentimeter: Sorteer teams in groepen van maximaal 9 teams per groep
  7. Laat elk team de campagnes uit een andere groep bekijken (via de preview links)
  8. Laat via Mentimer de teams stemmen op de beste campagne van de groep
  9. Bekijk samen de beste campagnes, die strijden in de finaleronde
  10. Laat via Mentimeter alle uitgeschakelde teams stemmen op de winnende campagne

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Sem weten wat je van dit lesidee vindt.