Rob

werking van een sluis

Lesidee van Rob van der Vegt · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
13 jan 2014

Leerlingen laten zien dat ze de werking van een sluis begrepen hebben, door in een stop motion filmpje de werking te presenteren

Opdracht

Het leerdoel is: Kinderen begrijpen het principe van een sluis.

Voorafgaand aan de uiteindelijke verwerkingsvorm kan er gekozen worden voor:
* werking van de sluis bespreken conform de aanwijzingen uit de methode
* werking van de sluis bespreken d.m.v. een digibordles, uitleg van de leerkracht
* werking van de sluis door groepen leerlingen laten opzoeken op internet en youtube

Nadat de leerlingen op één van bovenstaande manieren kennis hebben genomen van het principe van de sluis volgt de uiteindelijke verwerkingsopdracht. Het betreft hier een coöperatieve werkvorm voor 2-4 leerlingen.

De leerlingen krijgen als opdracht om een manier te bedenken waarop ze de verschillende stappen die plaats vinden om een schip van hoog water voor de sluis, naar laag water achter de sluis en omgekeerd in beeld te brengen. De verschillende stappen worden in beeld gebracht (in kleine stapjes) m.b.v. stop motion.

De wijze waarop de leerlingen de verschillende stappen willen laten zien is vrij. Ze kunnen bijv. een sluis nabouwen met karton en papier; of een aantal tekeningen maken die op elkaar aansluiten; of werken met blokken, die het water vormen; of......

Nadat de filmpjes klaar zijn worden ze getoond via het digibord.

Leerdoel

- leerlingen hebben gewerkt in een coöperatieve werkvorm
- leerlingen hebben laten zien het principe van een sluis te begrijpen
- leerlingen hebben hun eigen creativiteit benut bij het uitbeelden van het principe van een sluis
- leerlingen zijn vaardig(er) geworden in het maken van een stop motion filmpje

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Recente kennis over de werking van en sluis
  • leerlingen zijn in staat om samen te werken

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Geef leerlingen aan hoeveel tijd zij mogen besteden aan het voorbereiden van de film

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Rob weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Rob

Leerlingen inspireren elkaar in een videoboodschap om een boek te gaan lezen