Bestand 21 02 16 19 56 29

Stopmotion filmpje maken met kleuters

Lesidee van Sander Gordijn · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Oefening, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
08 jun 2013

Kleuters leren omgaan met iMotion door middel van een voorstelling te maken met speelgoeddieren in een circustent.

Opdracht

In de kring wordt eerst door de leerkracht een filmpje gemaakt met iMotion HD. 

De volgende stappen zijn belangrijk om te benoemen:
- De ipad op een vaste plaats neerzetten (niet verschuiven).
- Maak alleen foto's van de dieren en niet van elkaar.
- verplaats de dieren steeds een heel klein stukje. 
- Bedenk van te voren wat je wilt gaan maken en wat daarvoor nodig hebt.

De leerlingen gaan nu tijdens de speelwerkles bezig met deze opdracht. Maak een kort filmpje uit het circus. Bedenk zelf wat de dieren doen en wat je daarbij nodig hebt.

Tijdens de vaste ronde door de klas helpt de leerkracht de leerlingen vooral door vragen te stellen.

- Wat voor voorstelling gaan jullie maken?
- Hoe ga je dat doen?
- Wie maakt de foto's?

Als de leerlingen klaar zijn zorgt de leerkracht ervoor dat de leerlingen in de kring kunnen vertellen over wat ze hebben gemaakt. Het filmpje wordt getoond op het bord of op de iPad zelf en er wordt uitleg gegeven bij het filmpje.
Andere leerlingen kunnen hier weer ideeën uithalen.

Als alle leerlingen zijn geweest kan de leerkracht ze achter elkaar plakken met bijvoorbeeld iMovie en ze op de groepswebsite zetten. Hierdoor kunnen kinderen thuis ook laten zien wat ze op school hebben gedaan. 

Zie hier het voorbeeld uit mijn eigen klas:



Een collega van mij heeft dit gedaan met het thema dierentuin: 

Ook heb ik in mijn eigen klas een racebaan gemaakt in de zandtafel:

Leerdoel

Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Groep 1/2: informatie verwerken en presenteren gebeurt:
- mondeling: bijvoorbeeld verslag uitbrengen, demonstratie met mondelinge toelichting, dramatiseren, toelichting bij een filmpje/ dia's/foto's, vertelkast
- schriftelijk: bijvoorbeeld tekening, stripverhaal, informatieposter, boekje

Kerndoel 25: De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Groep 1/2:
- voorstellingen en gedachten onder woorden brengen:
- kritisch luisteren naar elkaars uitleg

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Doorkrijgen dat de dieren maar een heel klein stukje verplaatst hoeven te worden tijdens het fotograferen.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Tip voor op school

Je kan dit natuurlijk met elk thema doen. Zo kun je ook heel goed lego blokjes voor dit onderwerp gebruiken of andere constructiematerialen uit de kleuterklas.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Connie Bosma Erg leuk zeg! Heb dit al eens met een gewone fotocamera gedaan. Is er ook een android-variant bekend hier?

meer dan 2 jaar geleden

Marita Teunisse Ook leuk om bij de verteltafel het verhaal na te spelen en dit in een stopmotion filmpje te zetten!

meer dan 2 jaar geleden

Marieke van Osch Superleuk om het resultaat er ook bij te zien!

4 jaar geleden

Sander Gordijn · Auteur van dit lesidee · Nog twee filmpjes toegevoegd zodat je nog creatievere/productievere ideeën kan opdoen bij dit lesidee!

4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Sander

Hoe kan je letterschool actief inzetten tijdens de speelwerkles in groep 1-2. Simpel en kort.

Een kleuter met interesse voor letters wil niets liever dan 'leren' lezen. Met behulp van deze app kan de leerling zelfstandig achter de betekenis van woorden komen en zelf lere...