Bestand 21 02 16 19 56 29

Maak je eigen Brikki

Lesidee van Sander Gordijn · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
06 okt 2013

Waarom maken grote mensen altijd kinderverhaaltjes? Kinderen hebben toch meer fantasie? Daarom worden Brikki's verhaaltjes gemaakt door kinderen, op allerlei manieren. 
Ook te gebruiken op het digibord.www.brikki.nl

Opdracht

Laat de kinderen een verhaaltje maken uit hun fantasie. Als ze dit moeilijk vinden kunnen ze gebruik maken van dingen die ze zelf beleefd hebben. 


Leerdoel

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Groep 1/2
- informatie verwerken en presenteren gebeurt:
- mondeling: bijvoorbeeld verslag uitbrengen, demonstratie met mondelinge toelichting, dramatiseren, toelichting bij een filmpje/ dia's/foto's, vertelkast
- schriftelijk: bijvoorbeeld tekening, stripverhaal, informatieposter, boekje
Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te
drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren
en bij het discussiëren.

Groep 1/2 inhoud:
- de onderwerpen van de teksten zijn dichtbij, ze gaan over het hier en nu, zijn contextgebonden en concreet, vooral rond concrete voorwerpen of handelingen; de afstand tussen onderwerp en spreker is klein

Kerndoel 5

De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Groep 1/2
- de onderwerpen zijn dichtbij, ze gaan over het hier en nu, zijn contextgebonden en concreet


Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • De kinderen kunnen zelf een verhaaltje bedenken.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Maak zelf een Brikki op het digibord, zodat de leerlingen weten hoe het werkt.
  3. Laat de leerlingen ermee werken.
  4. Na afloop mogen de leerlingen vertellen wat voor verhaaltje ze gemaakt hebben.

Tip voor op school

Laat de kinderen van te voren bedenken waar het verhaaltje volgens hun over gaat en laat daarna pas de bedenker van de Brikki vertellen waar het echt over gaat.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Sander weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Sander

Hoe kan je letterschool actief inzetten tijdens de speelwerkles in groep 1-2. Simpel en kort.

Kleuters leren omgaan met iMotion door middel van een voorstelling te maken met speelgoeddieren in een circustent.