Bestand 21 02 16 19 56 29

Kop - Romp -Staart (evaluatie)

Lesidee van Sander Gordijn · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Presentatie, Oefening, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
06 mrt 2013

Met deze App maak je een filmpje van 7 seconde, door je vinger op het scherm te houden.

Deze App kan je inzetten tijdens een activiteit in de kleuterklas. Als voorbeeld nemen we de bouwhoek. De leerling neemt 3 shots van 2 sec. Aan het begin, tijdens de activiteit aan bij het eindresultaat. De leerling kan zelf het filmpje terug kijken en aan de andere leerlingen laten zien. Ook kan je als leerkracht op deze manier het proces evalueren met de leerling. Wat wilde je maken? Waar liep je tegen aan? Is het bouwwerk anders geworden dan gepland. Een eerste stap zou ook nog kunnen zijn dat de leerling een bouwtekening maakt en deze opneemt in de eerste twee seconde.

Opdracht

Opdracht:
De leerling legt de kop - romp - staart vast van het bouwproces door drie keer gebruik te maken van de app. 
Als je klaar bent show je het resultaat aan je klasgenoten en coach. 
Voorwaarden:
Je moet als groep of leerling een Vine account hebben.
De leerling weet dat hij zelf zijn vinger van het beeld moet halen op het moment dat hij 2 seconde gefilmd heeft. 

Evalueren:
De leerkracht kan samen met de leerling het proces evalueren en vragen waar de knelpunten in het proces zaten. Wat zou de leerling volgende keer anders doen?

De filmpjes kunnen ook prima gebruikt worden in het portfolio van de leerling

Leerdoel

Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te
drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

- de onderwerpen van de teksten zijn dichtbij, ze gaan over het hier en nu, zijn contextgebonden en concreet, vooral rond concrete voorwerpen of handelingen; de afstand tussen onderwerp en spreker is klein.

Kerndoel 23De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

- taal om volgordes weer te geven
(bijv. eerst ..., dan ... en daarna ...)
- taal om processen weer te geven
(bijv. eerst doe je ..., dan ... en daarna ...; terwijl je ..., doe je (ook) ...)


Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Vine Account voor de leerling of groep.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen en doe het voor of geef hen een opdrachtbeschrijving

Tip voor thuis

Zet de app op de iphone en laat kinderen verslag doen in 7 seconde van een uitstapje of een deel daarvan. Ze moeten dan zelf goed nadenken over wat ze op gaan nemen, zodat als ze het aan oma laten zien, zij gelijk ziet wat ze gedaan hebben.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Erwin Klaasse "You must be at least 17 years old to download this app", aldus Vine!

meer dan 4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Sander

Hoe kan je letterschool actief inzetten tijdens de speelwerkles in groep 1-2. Simpel en kort.

Kleuters leren omgaan met iMotion door middel van een voorstelling te maken met speelgoeddieren in een circustent.