Bestand 21 02 16 19 56 29

Kinderboekenweek: De wedstrijd van schildpad en Haas

Lesidee van Sander Gordijn · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
06 okt 2013

Kinderboekenweek 2013.

Thema: Klaar voor de start..

Rian Visser heeft hierbij twee gratis digibordlessen gemaakt die hier zijn te vinden:
http://www.rianvisser.nl/kinderboekenweek-2013/

De leerlingen gaan het boek 'De wedstrijd van schildpad en Haas' uitspelen. 

Een korte samenvatting:
Haas slooft zich enorm uit. Alle dieren in het bos moeten zien hoe sportief hij is en hoe hoog hij durft te klimmen. Maar als Haas bovenin het klimrek zit durft hij niet meer naar beneden…
Het verhaal is een bewerking van de bekende fabel over Schildpad en Haas die in de 6e eeuw voor Christus door een Griekse slaaf geschreven werd.


Opdracht

De leerlingen hebben eerst de figuren gemaakt uit het boek: De wedstrijd van Schildpad en Haas.
(voor ideeën: http://www.pinterest.com/inekem/thema-kbw-13-de-wedstrijd-van-schildpad-en-haas/ )

De leerlingen maken een achtergrond en zetten de ipad op een vast punt neer waarop ze alle scènes gaan opnemen.
Geef ze de opdracht, speel nu beeldje voor beeldje het verhaal na. 
Het kan helpen om de leerlingen het boek erbij te laten houden. Als je wat meer diversiteit wil kun je er juist voor kiezen dat de leerlingen het boek er niet bij hebben.


Leerdoel

Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Groep 1/2: informatie verwerken en presenteren gebeurt:
- mondeling: bijvoorbeeld verslag uitbrengen, demonstratie met mondelinge toelichting, dramatiseren, toelichting bij een filmpje/ dia's/foto's, vertelkast
- schriftelijk: bijvoorbeeld tekening, stripverhaal, informatieposter, boekje

Kerndoel 25: De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Groep 1/2: 
- voorstellingen en gedachten onder woorden brengen:
- kritisch luisteren naar elkaars uitleg

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Zet de App op Manual, zodat de leerlingen zelf de foto maken.
  • Zorg dat de iPad stevig staat, Handig hiervoor is een hoes met standaard.
  • Een rustig plekje in de klas waar niet door andere leerlingen wordt gewerkt.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen en doe het voor als ze nog nooit met imotion hebben gewerkt.

Tip voor op school

Ook leuk om uit te spelen tijdens de kinderboekenweek: Igor Stippelkampioen!

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Marita Teunisse Leuk idee ! Best een pittige opdracht voor kleuters!

meer dan 9 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Sander

Hoe kan je letterschool actief inzetten tijdens de speelwerkles in groep 1-2. Simpel en kort.

Kleuters leren omgaan met iMotion door middel van een voorstelling te maken met speelgoeddieren in een circustent.