Image

Koken ervaren in een app

Lesidee van Sacha Schrier · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
02 jul 2013

Koppeling met thema restaurant voor de onderbouw. Oefenen met oorzaak/gevolg, wat gebeurt er als je iets bakt, mixt, snijdt etc. Wat vindt je speler lekker en wat niet, wat vind je zelf lekker?

Opdracht

Voorkennis: kringgesprek, groepsgesprek of andere inventarisatieopdracht: wat vind jij lekker, wat heb jij gekookt etc.

Leerinteractie:
Kinderen kunnen alleen of in een tweetal met de app ervaren en oefenen met koken. 
Door met z'n tweeën te werken zullen de kinderen overleggen waardoor ze hun woordenschat kunnen uitbreiden en overleggen wat er wel of niet lekker is om klaar te maken of om te bespreken wat er gebeurt als je een bepaalde handeling uitvoert in de app. 

Eventueel favoriet gerecht via Apple TV op digibord tonen aan elkaar.


Leerdoel

kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.    
kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal
opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
ervaren van klaarmaken van eten, gebruik gereedschap, verwoorden acties en gebeurtenissenbelang van ontbijt, pauzehap en lunchbelang van voedseleigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens, beperkingen en voorkeurende uniciteit van ieder mensuiten van gevoelens, wensen, en opvattingenhet kiezen uit een groot aanbod van producteninvloeden op de consumptieKerndoel 44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • De app Kitchen Monsters (gratis) of Kitchen van Toca Boca
  • Een Ipad per twee kinderen
  • Een koppeling met een thema buiten de app om waardoor het ingebed is in een context
  • Afspraken over hoe je met de Ipad omgaat maken

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen
  3. Zorg dat de leerlingen rouleren gedurende een periode (dag/week/maand)
  4. Bespreek na afloop wat ze hebben gekookt en hoe dit ging. Wat hebben ze gezien, wat gebeurde er
  5. Maak een bruggetje naar 'echt' eten en koken: wat is er lekker, gezond, etc. Hoe maak je dat klaar?

Tip voor thuis

Laat een kind iets klaarmaken in de app, vervolgens samen 'echt' klaarmaken in de keuken. Bespreek de overeenkomsten en verschillen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Sacha weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Sacha

Een handige app om kinderen de getalsymbolen aan te leren. Het symbool van het aantal vingers dat het kind op de ipad drukt komt in beeld. Op deze manier volgt al snel de koppel...

Motorische oefening en oefening in samenwerking