
automatiseren met plezier
- Primair onderwijs / Groep: 4 - 8 / Rekenen
Met deze apps gaan de kinderen op een leuke manier aan de slag met rekensommen op tempo. Door het wedstrijdelement blijft het spannend en zijn ze ook nog bezig met rekenen.
Opdracht
De kinderen hebben al kennis gemaakt met de sommen. Dit is echt alleen voor het automatiseren. Per kind wordt er een account aangemaakt. dus oefenen op eigen niveau. Het zijn duidelijk afgebakende wedstrijden die niet langer dan 3 minuten duren. De snellere leerlingen kunnen behalve + en - bij rekenrenner ook aan de slag gaan met x en :. Bij rekenkoning is er de mogelijkheid om te oefenen met breuken, statistiek en machtsverheffen. Prima als uitdaging.
Leerdoel
Aan het einde van de les hebben de kinderen op een speelse manier geoefend met het automatiseren van sommen onder de 10 of 20 (of meer) op eigen niveau. Ook voor de snelle leerling is er uitdaging.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- een account aanmaken voor elke leerling
- timer of afspraken maken over de tijd
- voldoende ipads/tablets om mee aan de slag te gaan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Tip voor op school
Prima als uitdaging voor die snelle leerling die meer kan. Het programma Rekenkoning is zelfcorrigerend en motiverend. Rekenrenner is ook voor de goede leerling nog een uitdaging, ze kunnen misschien goed rekenen maar kan het ook snel. In de hogere groepen is het juist voor de zwakkere leerlingen een goed middel om in te zetten.
Bekijk ook deze lesideeën van Sabine
In deze app kunnen kinderen op hun eigen tempo erbij en eraf sommen maken. Als hulp zijn er knikkers en blokjes die ze kunnen gebruiken maar de getallen meteen invullen kan ook....
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Sabine weten wat je van dit lesidee vindt.