Medium

De getallenlijn van 1 t/m 20 (Groep 2 Speciaal Basisonderwijs)

Lesidee van Sabine Schoorlemmer · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Toetsing op eigen tempo, Reflectie
Gemaakt op
14 nov 2013

Leerlingen krijgen inzicht in - en automatiseren de getallenlijn van 1 t/m 20. Door aan de grote verschillen in cognitieve mogelijkheden tegemoet te komen wordt er tijdens de zelfstandige verwerking voor verschillende verwerkingsvormen gekozen.

Opdracht

1. Benoem het doel: we gaan leren om de plek van de getallen op de getallenlijn goed en snel neer te zetten.
2. Instructie geven: De kinderen krijgen een getalkaart in de handen. De leerkracht geeft instructie hoe een leerling de plek van een getal kan bepalen. 
3. Begeleide inoefening: De leerlingen krijgen een nieuwe getalkaart. Zij moeten nu zelf proberen te bepalen wat hun plek op de getallenlijn is. De leerkracht geeft zo nodig begeleiding.
4. Zelfstandig werken: De kinderen die cognitief beperkt zijn gaan met kleine getalkaartjes de getallenlijn leggen. De leerkracht geeft zo nodig verlengde instructie (5,) De overige kinderen gaan met de onderwijsassistent het spel Zoom op de I-pad spelen.
6. Afsluiting: Samen kijken we of het lesdoel bereikt is. De kinderen met de getalkaartjes laten dit zien aan de kinderen die op de I-pad gewerkt hebben. De kinderen die het spel zoom gespeeld hebben laten dit ook zien. 

Leerdoel

Tussendoelen rekenen eind gr. 2: Kunnen redeneren over telrij situaties in betekenisvolle probleem/conflictsituaties.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Sabine weten wat je van dit lesidee vindt.