Medium

Bring Jeanne D'Arc back to life

Lesidee van Regina Toxopeus · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
03 apr 2015

Wie was Jeanne D'Arc en wat heeft zij voor de Fransen betekend? Hoe kan het dat zij vele eeuwen later nog steeds beroemd is vanwege haar heldhaftigheid? Dat ga je in deze les zelf onderzoeken en uitwerken.

Opdracht

Je gaat onderzoek doen naar Jeanne D'Arc. Aan het einde van deze lessenserie van 3x twee lesuren (120 minuten) heb je haar misschien een klein beetje 'tot leven' gebracht. Lees eerst in je boek van Feniks ( of een andere methode) het hoofdstuk 'Koning, kastelen en kruistochten' en de Honderdjarige oorlog. Bekijk dit op YouTube: 



Daarna kun je zoeken op www.3opreis.nl naar de aflevering over Orléans in Frankrijk.

De opdrachten:
Ga in groepen van drie te werk.

Eerste blokuur:
Maak eerst een PowerPoint/Prezi over Jeanne D'Arc in combinatie met de Honderdjarige oorlog. Hou het kort en bondig. Zorg daarbij dat iedereen een duidelijke taak heeft; onderzoeker, uitvoerder, leider,en maak gebruik van ieders talent. Als je de PP of Prezi afhebt, ga je alvast nadenken hoe je ervoor gaat zorgen dat jullie in je groep Jeanne 'tot leven gaan brengen'. Denk daarbij aan een videoclip opnemen, een nieuwsuitzending maken, een toneelstuk, een krant of wat jullie maar kunnen bedenken. In de loop van de week sturen je PP/Prezi naar je docent via de mail. Hij/zij beoordeelt of er genoeg informatie gevonden en gebruikt is.

Tweede blokuur: Het eerste uur gaan jullie brainstormen wat jullie gaan doen. Bedenk heel goed wie wat doet, wie wat gaat regelen, en vooral wie wat goed kan. Zorg er goed voor dat het voor iedereen duidelijk wordt wie Jeanne is, wat ze deed, hoe ze wellicht anno 2105 was geweest of eruit had gezien en leg een duidelijke relatie met Frankrijk en Engeland. Je mag een deel 'fictief' houden, dus net zoals een waargebeurd verhaal waar de schrijver weleens iets beschrijft dat hij of zij verzonnen heeft. Zorg dat je volgende week de juiste benodigdheden hebt geregeld en mee naar school neemt. Als er iets in jullie omgeving opgenomen of gemaakt moet worden, overleg je dat met je docent. Het tweede lesuur maken jullie een opzet.

Derde blokuur: Deze twee lesuren gebruiken jullie volledig om jullie 'eindproduct' te maken en af te ronden.In de laatste lessen presenteren jullie je eindproduct. Dat mag zelfs aan de hele school. Denk dus ook goed na in welke vorm je wilt presenteren.

Leerdoel

-onderzoeksvaardigheden vergroten -vergroten van je kennis van de wereld -zelfstandigheid vergroten -communicatieve vaardigheden vergroten

Voorwaarden

  • device zoals een laptop, iPad, telefoon, camera etc. etc.

Stappenplan

  1. Stap 1: informatie zoeken, bekijken en lezen
  2. Stap 2: PowerPoint/Prezi maken en versturen
  3. stap 3: groepen vormen
  4. stap 4: brainstormen over eindproduct
  5. Stap 5: eindproduct gaan maken
  6. stap 6: eindproduct presenteren aan elkaar

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Regina weten wat je van dit lesidee vindt.