140805 familieshoot ray  zoe%e2%95%a0%c3%aa  noud 017 2

Flipping the classroom present perfect vs past simple

Lesidee van Raymond Wittenberg · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Flipped classroom / instructievideo, Oefening, Creatie, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
22 sep 2015

flipping the classroom idee met daarna opdrachten op niveau.

Opdracht

Huiswerk Deze les start door het opgeven van huiswerk tijdens de vorige les. Bij de vorige les die de klas van jou heeft gehad, geef je de opdracht om de volgende video te bekijken:

Je kunt er voor kiezen om deze video te laten bekijken, maar je kunt er ook voor kiezen om er een edpuzzle opdracht van te maken. Edpuzzle is een website waarmee je een filmbestand(incl youtube-films) kunt bewerken en opdrachten aan kunt toevoegen. Daarnaast kan bekeken worden of de leerlingen de video hebben bekeken. Op deze manier heb je een makkelijk overzicht wie het filmpje heeft bekeken en of zij goed hebben geluisterd als je naderhand de toegevoegde opdrachten hebt bekeken. Start Je start de les met het afnemen van een toets. Deze kun je vinden in de bijlage, inc. beoordelingsmodel. Je kunt er ook voor kiezen de vragen te verwerken in een socrative-test. Op deze manier is de stof makkelijk na te kijken en kan het verdelen in groepjes vrij snel gebeuren. Als je de test schriftelijk afneemt, houd dan wel rekening met enige vertraging. Wellicht is het dan handig hiervoor een extra les te gebruiken zodat je de volgende les kunt starten in de groepen.

 De opdrachten Na het verdelen van de klas in groepen kun je per groep/niveau de opdrachten uitdelen. Je kunt dit doen door de opdracht uit te printen en neer te leggen. Een andere mogelijk is om de opdrachten op een digitale werkruimte te zetten, zoals Trello of Edmodo. Deze werkruimtes zijn besloten en erg gebruiksvriendelijk.
 
Opdracht Groep 1
Doel: Het begrijpen en kunnen toepassen van het gekregen onderwerpElkaar helpen met het begrijpen van de toetsstof De opdracht: 1.    Maak een comic waarin je beide onderwerpen in een gesprekje naar voren laat komen en je het verschil duidelijk laat zien. Dit doe je met de app. comic maker. De comic moet bestaan uit minimaal 10 plaatjes, meer mag altijd. 2.    Maak een quiz(incl. antwoorden) met minimaal  20 vragen waarin je moet kiezen tussen de simple past en present perfect. 3.    Na het maken van de comic, gaan jullie deze comic gebruiken in de app. ThingLink. Jullie verbinden, aan jullie comic, het filmpje dat de andere leerlingen uit groep 2 maken en de vragen quiz die jullie hebben gemaakt. 4.    Upload de link van Thinglink op de Trello werkruimte. Houd ook het proces bij, wie doet wat? Opmerking: Bij deze opdracht staat dat er gebruik gemaakt moet worden van Thinglink. Dit is niet noodzakelijk wel makkelijker. Als er geen tablets/computers beschikbaar zijn dan is het mogelijk dit onderdeel weg te laten en alles op papier te laten inleveren. Opdracht Groep 2
Doel: Het begrijpen en kunnen toepassen van het gekregen onderwerpElkaar helpen met het begrijpen van de toetsstof De opdracht: 1.    Bedenk 5 situaties waarin je het verschil kunt aangeven tussen de Simple Past en Present Perfect. Denk bijvoorbeeld aan een gesprek die je met iemand voert waarin je beide onderwerpen naar voren kan laten komen. Schrijf deze situaties uit en zet deze situaties op Trello.  Bekijk eerst het volgende voorbeeld:
2.    Maak een video waarin je de situaties die je hebt bedacht uitspeelt. Het moet een soortgelijke video worden als die je net hebt bekeken. De video moet minimaal drie minuten duren. Je mag dit opnemen met jouw mobiele telefoon of met jouw Ipad. Hierop staan dan ook direct bewerkingsprogramma’s zoals Imovie. Als je met jouw telefoon wilt opnemen dan zou je dit thuis op jouw computer kunnen zetten of direct vanaf de telefoon op youtube zetten. Geef een iedereen uit het groepje een rol en geef aan wie wat gaat doen. Zet deze beschrijving op Trello. 3.    Zet het filmpje op een gesloten youtube-kanaal en zet de link op Trello of zet het filmbestand op een usb-stick en lever deze in.

Opdracht Groep 3


Doel: Het begrijpen en kunnen toepassen van het gekregen onderwerpLeren schematisch te kijken naar de zinnen m.b.v. een invulschema. De opdracht: ·         Je krijgt nogmaals uitleg over de simple past en present perfect. ·         Je leert werken met het bijgevoegde schema om zo duidelijk te krijgen waar je naar moet kijken tijdens de opdrachten. ·         Je maakt het bijgevoegde opdrachtenvel m.b.v. het schema.
 




Leerdoel

• De leerlingen begrijpen de simple past en present perfect en kunnen onderscheid maken tussen deze twee vormen. • De leerlingen kunnen op eigen niveau de stof toepassen, verwerken en, in enkele gevallen, creatief verwerken.

Voorwaarden

  • ipads/computer

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Raymond weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Raymond

Een creatieve opdracht na het lezen van een boek.

Een appquest over Dublin, een goede oefening om leesvaardigheid te oefenen. Leerlingen moet gaan skimmen/scannen en intensief lezen.