
Stevigheid en beweging
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 1 / Biologie
Middels filmpjes van de Schooltv-beeldbank een samenvatting maken van het thema stevigheid en beweging.
Opdracht
Het skelet heeft drie functies:Zoek op de app van de Schootv-beeldbank naar video's over het skelet.Noteer bij het kijken van de video's de belangrijkste woorden en woorden waar je de betekenis niet van weet in je schrift.Noteer in je schrift de drie verschillende functies van het skelet die in de video's behandeld worden.Als je deze drie functies opgeschreven hebt ga je de namen van de beenderen oefenen. Op http://www.bioplek.org/animaties/spieren_botten/bottenx.html
kan je vervolgens alle namen van de botten oefenen.In de video's vind je verschillende gewrichten. Noteer per gewricht in je schrift uit welke beenderen de gewrichten bestaan.Hier staan de verschillende gewrichten uitgebeeld: http://www.bioplek.org/animaties/spieren_botten/gewrichten.html
Geef een voorbeeld van een scharniergewricht en noem de namen van de beenderen waaruit dit gewricht bestaat.Geef een voorbeeld van een kogelgewricht en noem de namen van de beenderen waaruit dit gewricht bestaat.Geef een voorbeeld van een rolgewricht en noem de namen van de beenderen waaruit dit gewricht bestaat.Noteer deze drie gewrichten en de beenderen waaruit ze bestaan in je schrift.Beenderen kunnen op verschillende manieren met elkaar verbonden zijn. Je hebt nu verschillende beenderen genoemd die met een gewricht verbonden zijn.Noem 3 andere manieren waarop botten met elkaar verbonden zijn: http://www.bioplek.org/animaties/spieren_botten/gewrichten.html
Als je alle opdrachten in je schrift hebt staan, ben je klaar! Top!
Leerdoel
- functies van het skelet leren- namen van de beenderen leren- werking van gewrichten inzichtelijk krijgen- verband tussen vorm en functie beenderen leggen- functies van verschillende beenverbindingen kunnen uitleggen
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Peter weten wat je van dit lesidee vindt.