
Een rondje door de klas
- Primair onderwijs / Groep: 3 - 8 / Rekenen
Een tablet en/of smartphone met de app SomBlokker maakt een rondje door de klas. Wie haalt de hoogste score?
Opdracht
Tijdens het zelfstandig (ver)werken in de groep wordt een tablet of smartphone met de app SomBlokker doorgegeven door de klas. De leerkracht heeft een type oefening met een bepaald niveau ingesteld (bijvoorbeeld tafelsommen - niveau 3). Elke leerling mag 2 keer het spel spelen en geeft daarna de tablet of smartphone door aan een andere leerling. Wie haalt de hoogste score?
Naast het kijken naar de hoogste score van de groep kan ook gekeken worden naar de individuele score. Laat de leerling zelf de score noteren en kijk of deze de volgende dag verbeterd kan worden. Eventueel kunnen de kinderen hier ook een staafgrafiek van maken (op een ruitjesvel of maak hiervoor een werkblad). Zien ze verbetering door het spel vaker te spelen?
Wanneer er meerdere tablets en/of smartphones zijn kan er ook gewerkt worden met subgroepen die ongeveer hetzelfde hoofdrekenniveau hebben. Wie haalt binnen de subgroep de hoogste score? Pas eventueel ook het niveau van de oefening aan.
Ben je zelf als leerkracht goed in hoofdrekenen? Speel dan een keer zelf het spel en daag dan de groep uit om jouw highscore te verbreken.
Verbind er een leuke beloning aan voor als dit lukt.
Leerdoel
Kerndoel 27: De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Opstarten van de app en het instellen van het type oefening en niveau.
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen.
- Geef de tablet of smartphone door en laat elke leerling 2 keer het spel spelen.
Tip voor thuis
Moeten kinderen thuis de tafels oefenen? Laat het kind dan elke dag 3 keer het spel spelen. Maak een highscorelijst op papier en noteer hierop de score als deze hoger is dan de beste score van de vorige dagen. Lukt het om steeds beter te worden? Stel een beloning in het vooruitzicht als het 10 keer is gelukt om de highscore te verbeteren.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Paul weten wat je van dit lesidee vindt.