Img 20130309 wa0000

Emoticon 'mood meter'.

Lesidee van Niek Nijenkamp · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
02 apr 2013

Het plan is een monitoring - tool te bouwen waarin kinderen in de loop van een dag een smiley aan moeten klikken. Door deze gegevens te verzamelen krijgt de leraar een beeld; "hoe kinderen op een bepaald moment een dag ervaren en hoe dat moment over het algemeen door de groep wordt ervaren".

Met deze tool krijgt de leraar een beter beeld wanneer hij/zij bijvoorbeeld het beste een instructie kan geven of wanneer beweging nodig hebben in plaats van denkwerk te doen.
Elke klik moet worden geregistreerd in een staaf diagrammen, één set voor individuele leerlingen en één voor de hele groep.

Opdracht

Leerlingen geven op een dashboard in de app. gedurende de dag aan wat de ervaarde gevoelens zijn.

Middels deze eenvoudige methode krijgt de leraar informatie over de leerling die anders niet direct vast te leggen is.

https://docs.google.com/file/d/0B5EpuZx92UbddTRIdmE4WDZROHM/edit?usp=sharing

Leerdoel

De leerling kan inzicht krijgen in de ervaringen gedurende de dag door de metingen op verschillende momenten.

De leerling kan beter reflecteren op eigen ervaringen.

De leraar kan een beter inzicht krijgen in de belevingswereld door met de leerling in gesprek te gaan over de metingen..

Voorwaarden

  • Deze app. zal op maat ontwikkelt moeten worden voor het onderwijs.

Stappenplan

  1. Laat de kinderen op ieder gewenst moment aangeven wat zij ervaren.
  2. Analyseer de gevoelens aan het eind van de dag.
  3. Besoreek de gevoelens die leven met de leerlingen.

Tip voor thuis

Voor ouders die meer willen weten over de ervaringen van het kind kan de informatie over de ervaringen interessant zijn.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Niek weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Niek

De docent maakt diagnostische toetsen en wisselt deze uit met collega's. De leerlingen geven antwoorden met een device (computer of mobiele telefoon). De antwoorden van de leerl...

Het mondeling duurt 10 minuten. In voorbereiding op het mondeling leert de leerling eerst de moeilijke woorden, zoals preventieve, coalitie, normvervaging, OM, Hoge Raad, rechts...