Img 20130309 wa0000

Diagnostische kennistoets

Lesidee van Niek Nijenkamp · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
25 mrt 2013

De docent maakt diagnostische toetsen en wisselt deze uit met collega's. De leerlingen geven antwoorden met een device (computer of mobiele telefoon). De antwoorden van de leerlingen worden verstuurd naar het  e - mailadres van de docent.

Opdracht

1. De leerlingen maken op eigen tempo in de klas de diagnostische toets.

2. De leerlingen maken in teams van drie personen de diagnostische toets in de gamequiz modus.

Leerdoel

Een diagnostische toets is een onderzoek naar eventuele lacunes in kennis of vaardigheden van de leerling. Het doel is het vaststellen van een, eventueel gewijzigd, leerprogramma voor de leerling.

Voorwaarden

  • Bij individuele afname: Open vragen of meerkeuzevragen
  • Bij gamequiz in teams: Groepen formeren
  • Socrative Student voor leerlingen: http://m.socrative.com
  • Socrative Teacher voor docent: http://t.socrative.com

Stappenplan

  1. De docent zet de diagnostische toets klaar voor de leerlingen in zijn "room number". (http://t.socrative.com)
  2. De leerlingen gaan op een device naar het "room number" van de docent. (http://m.socrative.com)
  3. De docent start de applicatie en maakt een keuze voor de quiz of gamequiz.
  4. De leerlingen maken de diagnostische toets.
  5. De docent krijgt een rapport van de gemaakt diagnostische toets.
  6. De docent bespreekt de uitkomsten met de leerlingen.

Tip voor op school

Graag wil ik met docenten (Maatschappijleer, Geschiedenis, Aardrijkskunde en Economie) quizzen uitwisselen door SOC nummers te delen. Dupliceer onder SOC-1011103 een diagnostische toets met 50 vragen voor Maatschappijleer 1 voor uw eigen leerlingen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Niek weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Niek

Het mondeling duurt 10 minuten. In voorbereiding op het mondeling leert de leerling eerst de moeilijke woorden, zoals preventieve, coalitie, normvervaging, OM, Hoge Raad, rechts...

De leerlingen worden uitgedaagd om te onderzoeken wat politiek links en rechts is. Zij maken een tooncamera filmpje in tweetallen van zichzelf en de ander. De ene leerling le...