Image

Voedselweb maken

Lesidee van Marieke Willems · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
10 apr 2014

Laat de leerlingen een voedselweb en een stamboom maken met deze app. 

Opdracht

Geef de leerlingen een beschrijving van een voedselweb. Een voorbeeld staat onderaan deze opdracht. Laat de leerlingen in een Mindmap app het voedselweb nabouwen. Bij Popplet kunnen de leerlingen er ook meteen foto's bijzetten van de dieren. Laat ze de producenten en consumenten aparte kleuren geven. 
Laat leerlingen ook de wetenschappelijke namen erbij zoeken. Als de leerlingen klaar zijn kun je ze ook nog een stamboom laten maken. Welke organismen lijken het meeste op elkaar? 

Voorbeeld van een voedselwebtekst: Een berk staat in het bos, aan de rand van een plas. Rupsen van de berkenspanner leven op zijn blaadjes. Koolmezen eten berkenspanners, maar zijn ook voedsel voor valken.  Op de berk leven ook lieveheerstbeestjes die leven van bladluizen die de berk lastigvallen. Pimpelmezen lusten ook wel berkenspanners, bladluizen en lieveheerstbeestjes. In de plas leven algen. De algen zijn voedsel voor watervlooien en radardiertjes. Een stekelbaars leeft van watervlooien en van radardiertjes. De stekelbaars is voedsel voor de snoek, die weer voedsel is voor de visarend. Snoeken eten kikkers, terwijl de kikkers weer leven van libellen en muggen. Libellen leven van vlinders zoals de berkenspanner en van muggen en van radardiertjes. Mannetjes muggen leven van plantensap, bijvoorbeeld van een berk. Vrouwtjesmuggen leven van bloed van gewervelden (niet degenen die onder water leven). 

Leerdoel

Leerlingen kunnen uit informatie zelf een voedselweb maken.
Leerlingen kunnen zelf informatie opzoeken over organismen.
Leerlingen kunnen organismen indelen op producenten en consumenten (reducenten worden niet behandeld in deze opdracht).
Leerlingen kunnen een stamboom maken. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat leerlingen de tekst lezen.
  4. Laat de leerlingen een voedselweb maken met popplet.
  5. Elk dier moet een foto krijgen.
  6. Laat leerlingen daarna een stamboom maken van deze dieren.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Laat leerlingen de hormonale menstruatiecyclus uitwerken met deze app.

Voor een grote toets geef ik vaak een samenvattende les, waarbij de leerlingen nog veel vragen kunnen stellen. Leerlingen hebben vaak moeite met het onderscheiden van hoofd- en ...