Image

Samenvatten met Twitter

Lesidee van Marieke Willems · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
10 okt 2013

Voor een grote toets geef ik vaak een samenvattende les, waarbij de leerlingen nog veel vragen kunnen stellen. Leerlingen hebben vaak moeite met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Ze oefenen hier mee door met de hele klas een samenvatting te maken. Per groepje mogen ze een tweet plaatsen over een paragraaf. Dit moet dus wel in 140 tekens passen, waardoor ze heel compact moeten formuleren. Aan het eind van de les retweette ik de paragrafen op volgorde, zodat ze een heel compacte samenvatting hadden. Let op: de details staan dus niet in deze paragraaf.

Opdracht

Maak met je groepje een samenvatting van de paragraaf in 140 tekens. Tweet hem naar het account van je docent. Bedenk wat het essentiële idee is uit je paragraaf. Waarom hebben de makers deze informatie bij elkaar gezet? Wat is de achterliggende gedachte? Welk (biologisch) concept is hier belangrijk?

Leerdoel

De hoofdzaken en bijzaken onderscheiden. Samenvatten.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Twitteraccount voor de docent
  • Twitteraccount voor de leerling

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Deel de leerlingen in groepjes, geef elk groepje een paragraaf.
  3. Laat de leerlingen een tweet opstellen die de paragraaf samenvat.
  4. Laat de leerlingen hem naar jouw account tweeten.
  5. Retweet de Twents in de juiste volgorde.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Meet je hartslag voor en na inspanning.

Laat leerlingen de hormonale menstruatiecyclus uitwerken met deze app.