Image

Brainstorm

Lesidee van Marieke Willems · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking
Lesidee van
Gemaakt op
24 sep 2014

Nieuw onderwerp nodig? Ga brainstormen.

Opdracht

Leerlingen moeten veel projecten uitvoeren, en soms hebben ze geen inspiratie. Dit kan helpen als brainstormoefening. Spreek van te voren de regels af: Al heeft creativiteit geen regels, er zijn toch belangrijke afspraken: geen enkel idee is dom, en we reageren alleen positief op elkaar. Bij deze app staat er steeds een opdracht in beeld, maar deze is niet belangrijk. Laat de kinderen in groepjes van vier werken. Draai aan het wiel. De leerlingen moeten binnen de afgesproken tijd (bijvoorbeeld 30 seconden) een project verzinnen met de gekozen letter. Docent is jurylid, en bepaalt wat het beste idee is. Dat groepje krijgt dan een punt. Speloptie: na elke ronde moet de groepssamenstelling wisselen. Alle groepsleden krijgen punten en degene die de meeste punten heeft wint. Als docent is het ook belangrijk om het groepsproces te zien. Doet iedereen wel mee, of is er een iemand die steeds het hoogste woord voert?

Leerdoel

Nieuwe ideeën voor projecten verzinnen. Leerlingen laten samenwerken onder tijdsdruk.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Verdeel de leerlingen in groepjes.
  4. Draai aan het wiel.
  5. Laat de leerlingen binnen bijvoorbeeld 30 seconden een project bedenken.
  6. Geef het groepje met het beste idee een punt.

Tip voor thuis

Je kunt er ook gewoon mee pimpampetten.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Laat leerlingen de hormonale menstruatiecyclus uitwerken met deze app.

Laat de leerlingen een voedselweb en een stamboom maken met deze app.