Image

Biologie in het nieuw

Lesidee van Marieke Willems · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
31 jan 2014

Laat leerlingen een week het nieuws bijhouden om te zien of er veel biologische gebeurtenissen plaatsvinden.

Opdracht

Laat de leerlingen bijvoorbeeld een week het nieuws bijhouden. Elke dag bekijken ze bijvoorbeeld 10 artikelen. Ze houden bij of het biologisch nieuws was of niet. De titels van de berichten schrijven ze op. Aan het eind van de week kunnen ze dan in Numbers een cirkeldiagram of staafdiagram maken om aan te geven welk deel van de berichten biologiegerelateerd was. Laat de leerlingen daarna nog een indeling maken, bijvoorbeeld: berichten die over dieren gingen en berichten die over mensen gingen. Ga ook met ze in discussie: ook al leeft een mens, en hoort hij dus bij de biologie, toch zijn niet alle berichten die over menen gaan heel biologisch, of wel? Ze kunnen dan nog een cirkeldiagram maken. Let op dat een goede legenda altijd belangrijk is! Laat ze daarna elkaars cirkeldiagram zien. Waarom kiezen ze voor die indeling?

Leerdoel

Leerlingen kunnen een cirkeldiagram maken en interpreteren. Leerlingen realiseren zich dat veel nieuws biologiegerelateerd is. Leerlingen leren informatie te categoriseren en dat ook te verantwoorden,

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat ze een week het nieuws bijhouden en opschrijven welke artikelen biologisch zijn,
  4. Laat ze een cirkeldiagram maken van biologiegerelateerd nieuws.
  5. Bespreek de cirkeldiagrammen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Voor een grote toets geef ik vaak een samenvattende les, waarbij de leerlingen nog veel vragen kunnen stellen. Leerlingen hebben vaak moeite met het onderscheiden van hoofd- en ...

Meet je hartslag voor en na inspanning.