Image

Afsluiten met een Conceptmap

Lesidee van Marieke Willems · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
13 okt 2013

In groepjes een conceptmap maken van het hoofdstuk. 

Opdracht

Aan het eind van een hoofdstuk hebben de leerlingen veel nieuwe concepten geleerd. Je kunt de leerlingen de 15 belangrijkste laten kiezen. (Of je geeft zelf de 15 belangrijkste, dat scheelt tijd.)
De leerlingen zetten deze in Mental, en geven verbindingen aan tussen de concepten. Elke verbinding moet dus benoemd worden.
Bijvoorbeeld bloed -->rondgepompt door --> het hart. 
Hoe meer verbindingen hoe beter. Er zijn eigenlijk geen foute verbindingen te maken, zolang de uitleg maar klopt.

Leerdoel

Hoofdstuk herhalen. Kennis in een nieuwe constructie zetten. Concepten wendbaar toepassen door het te koppelen aan nieuwe concepten.  

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Genoeg kennis voor een conceptmap

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen 15 belangrijkste concepten kiezen/geef zelf de 15 belangrijkste concepten aan
  4. Laat de leerlingen een conceptmap maken.
  5. Bespreek de opdracht na. Wat is de meest ingewikkelde/originele verbinding?

Tip voor thuis

Leerlingen die te veel tijd in samenvatten steken, zouden dit kunnen gebruiken als alternatief. Zo zijn ze actief met de kennis bezig waardoor het beter beklijft.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Voor een grote toets geef ik vaak een samenvattende les, waarbij de leerlingen nog veel vragen kunnen stellen. Leerlingen hebben vaak moeite met het onderscheiden van hoofd- en ...

Meet je hartslag voor en na inspanning.