
Afsluiten met een Conceptmap
In groepjes een conceptmap maken van het hoofdstuk.
Opdracht
Aan het eind van een hoofdstuk hebben de leerlingen veel nieuwe concepten geleerd. Je kunt de leerlingen de 15 belangrijkste laten kiezen. (Of je geeft zelf de 15 belangrijkste, dat scheelt tijd.)
De leerlingen zetten deze in Mental, en geven verbindingen aan tussen de concepten. Elke verbinding moet dus benoemd worden.
Bijvoorbeeld bloed -->rondgepompt door --> het hart.
Hoe meer verbindingen hoe beter. Er zijn eigenlijk geen foute verbindingen te maken, zolang de uitleg maar klopt.
Leerdoel
Hoofdstuk herhalen. Kennis in een nieuwe constructie zetten. Concepten wendbaar toepassen door het te koppelen aan nieuwe concepten.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Genoeg kennis voor een conceptmap
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat de leerlingen 15 belangrijkste concepten kiezen/geef zelf de 15 belangrijkste concepten aan
- Laat de leerlingen een conceptmap maken.
- Bespreek de opdracht na. Wat is de meest ingewikkelde/originele verbinding?
Tip voor thuis
Leerlingen die te veel tijd in samenvatten steken, zouden dit kunnen gebruiken als alternatief. Zo zijn ze actief met de kennis bezig waardoor het beter beklijft.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.