
Advies aan een ziekenhuis: is de app geschikt?
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 2 - 3
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 4 / Biologie
De leerlingen brengen een advies uit aan het ziekenhuis of een app gebruikt kan worden voor de hartslagbepaling.
Opdracht
Een ziekenhuis denkt er over om een app te gaan gebruiken om de hartslag te bepalen. Ze vragen daarom experts een test te doen waarbij ze verschillende methoden van het bepalen van de hartslag vergelijken. Laat de leerlingen op verschillende manieren hun hartslag meten. Bijvoorbeeld door te luisteren met een stethoscoop, met hun vingers te voelen bij hun hals of pols of door een bloeddrukmeter met hartslag functie te gebruiken. Daar komen waarschijnlijk verschillende waarden uit. Laat ze een tabel maken met hoe veel slagen je hart per minuut maakt per methode. Laat ze daarbij ook schrijven hoe er gemeten wordt. De leerlingen moeten nu een conclusie schrijven voor het ziekenhuis. Moeten de stethoscopen afgeschaft, of is daar ook andere waardevolle informatie mee te verkrijgen? Zou de app een goede toevoeging zijn voor het ziekenhuis?
Leerdoel
Concept-context. Vergelijken van methodes om de hartslag per minuut te bepalen.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Bloeddruk meter met hartslag functie
- Stethoscoop
- Kennis over hartslag
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat de leerlingen hun hartslag bepalen met de verschillende methodes.
- Laat de leerlingen de methodes vergelijken.
- Lat de leerlingen een aanbevelingsbrief schrijven naar het ziekenhuis.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.