Image

Verwerkingsopdracht bij onderwerp 'schaalrekenen'.

Lesidee van Ilona Meesters · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
25 mrt 2013

Leerlingen bepalen met behulp van de app 'Distance measure' de afstand tussen school en hun huis en gebruiken dit om diverse verwerkingsopdrachten uit te voeren behorende bij het onderwerp schaalrekenen.

Opdracht

- Leerlingen bepalen met de app 'Distance measure' de afstand tussen school en hun huis (hemelsbreed).
- Vervolgens maken ze een screenshot van de kaart met de route.
- Ze zoomen in of uit en maken nog een screenshot.
- Van beide kaarten gaan ze de schaal berekenen door in de screenshots de route op te meten.
- bij beide kaarten maken ze een schaallijn.
- Met de schaallijn meten ze in de screenshot nog wat andere afstanden (bijv. van school naar bieb, of van huis naar winkelcentrum).
 - met de app worden de afstanden van deze metingen gecontroleerd.


Leerdoel

Doel van deze opdracht is het verwerken van stof die de leerlingen uit het boek hebben geleerd bij het onderwerp schaalrekenen. Schaalrekenen wordt hiermee een stuk concreter, doordat het nu in hun eigen omgeving wordt toegepast. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Kennis van het onderwerp schaalrekenen.
  • Kennis van het maken van een screenshot

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Tip voor op school

De opdracht kan nog uitgebreid worden door de leerlingen ook de werkelijke route over de weg te laten bepalen. Dit is voor leerlingen die ver weg wonen wel wat meer werk. Er kan voor deze leerlingen derhalve ook gekozen worden voor een andere route (bijvoorbeeld van school naar bieb). Deze route wordt vervolgens ook hemelsbreed berekend. Aan de hand hiervan kunnen leerlingen de vuistregel controleren die bij wiskunde wordt gebruikt: ' afstand over de weg is 1,2x de afstand hemelsbreed'. De controle vindt klassikaal plaats, aangezien er veel verschillende routes zijn berekend.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Ilona weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Ilona

Door leerlingen bij het maken van opgaven over oppervlakte, inhoud of omtrek gebruik te laten maken van de app iGeo, worden ze gedwongen om eerst te bepalen WAT ze uit moeten re...