2013 01 14 10.02.52

Evolutie mbv Earthviewer

Lesidee van Martijn Boelens · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
12 mei 2014

Een opdracht waarbij de leerlingen allerlei vragen beantwoorden over de evolutie van het leven op aarde.De app Eartviewer hebben ze hierbij nodig.

Opdracht

Evolutie mbv Earthviewer 
Instructies Open de app earthviewer Vergroot en verklein de linkerbalken met 2 vingers. Zet onder de knop VIEW onderaan alle vinkjes aan. Zorg dat helemaal links MODERN EARTH staat Schuif de grijze schuifknop helemaal naar boven.


De aarde Draai de wereldbol zodat Nederland naar je toegericht is. De hele globe moet in beeld zijn. Onder de tijdbalk zit een knop waarmee je langzaam terugspoelt in de tijd. Klik hierop tot je bij het ontstaan van de aarde uitkomt. Je moet tussendoor 2 keer de schaal aanpassen.
1a Hoeveel jaar geleden is de aarde ontstaan?
…………………………………………………………………………………………………………………
1b De mens in zijn huidige vorm (Homo Sapiens), bewandelt de aarde ongeveer 200.000 jaar de aarde. Welk percentage van het bestaan van de aarde is dat?
…………………………………………………………………………………………………………………
1c Jij bestaat gemiddeld 80 jaar. Welk percentage van het bestaan van de aarde is dat?
…………………………………………………………………………………………………………………
Het eerste leven
2a Hoeveel jaar geleden is een oudste vorm van leven gevonden?
…………………………………………………………………………………………………………………
2b In welk tijdperk was dit?
…………………………………………………………………………………………………………………
2c Waaruit bestaat het bewijs voor dit leven?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
2d Welk bewijs levert de Strelley Pool, zo’n 3400 MYA?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Zuurstof Tijdens de Strelley pool formatie zit er nog geen zuurstof in de atmosfeer, dat kun je aflezen bovenaan het scherm. Hedendaags is het zuurstofgehalte ongeveer 20%. Schuif de tijdbalk helemaal naar boven tot je weer bij ‚modern earth’ aankomt.
3a Tijdens welke periode was het zuurstof gehalte het hoogst?
…………………………………………………………………………………………………………………
3b Van wanneer tot wanneer duurde deze periode?
…………………………………………………………………………………………………………………
3c Klik onderin op de knop ‚IN DEPTH’. En kies dan ‚oxygen and animal size’. De dieren in welke afdeling van het dierenrijk veranderden het meest door deze grote hoeveelheid zuurstof?
…………………………………………………………………………………………………………………
3d Hoe veranderden ze en hoe kan dat komen denk je?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
3e Welke gebeurtenis kenmerkt het eind van het Carboon en daarmee het begin van het Perm?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………

Na het Perm Het Perm eindigt met de grootste uitsterfte van diersoorten die de planeet ooit heeft gekend. 
4a Hoeveel procent van diersoorten die toen leefde raakte uitgestorven?
…………………………………………………………………………………………………………………
4b Wat is ‚waarschijnlijk’ de oorzaak van dit massale soortenverlies?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………

4c Door deze gebeurtenis stappen we nu over in een nieuw tijdperk. Wat is de naam van dit tijdperk?
…………………………………………………………………………………………………………………
4d Welke klasse van de gewervelden vulde het gat op die ontstond in het dierenrijk en domineerde het aardoppervlak de komende miljoenen jaren?
…………………………………………………………………………………………………………………
4e Hoeveel jaar duurde deze overheersing?
…………………………………………………………………………………………………………………
4f Wat zorgde voor het einde van deze overheersing? 
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Van Tiktaalik tot de wandelende walvis De eerste gewervelden kwamen aan land 375 miljoen jaar geleden. Een voorbeeld van een soort die waarschijnlijk op het land ging leven is Tiktaalik.
5a Van welke klasse van de gewervelden is Tiktaalik een soort?
…………………………………………………………………………………………………………………
5b Welke aanpassingen aan zijn lijf heeft hij om te kunnen leven op het land?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
5c Welke klasse van de gewervelden zijn ontstaan uit deze overgangssoorten?
…………………………………………………………………………………………………………………
50 Miljoen jaar geleden leefde Ambulocetus. De wandelende walvis die de omgekeerde weg aflegde en weer in zee ging leven. Op het plaatje zie je dat Ambulocetus armen en benen heeft.
5d Van welke klasse van de gewervelden is Ambulocetus een soort?
…………………………………………………………………………………………………………………
5e De moderne walvis heeft nog steeds een aantal botten in zijn lijf waar vroeger de benen van Ambulocetus zaten. Hoe noemen we dit soort organen?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………

De mens Het ontstaan van de huidige soort ‚mens’, begint met Lucy (4,4 MJG).
6a In welk land is Lucy gevonden?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
6b Welke bijzondere aanpassingen aan het skelet had Lucy, waardoor wij haar als de voorloper van het menselijk ras beschouwen?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Het geslacht Homo ontstond 2 miljoen jaar geleden in Afrika. De soort Homo Sapiens 200.000 jaar geleden. Wij overheersen nu het aardoppervlak. Als je dit vergelijkt met je antwoord van 4e, is dat een groot verschil. Wij hebben dus nog even de tijd om verder te evolueren.
6c Wat zijn volgens jou de 3 grootste verschillen in het menselijke ras over 2 miljoen jaar?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………

Leerdoel

De leerlingen krijgen inzicht in het verloop van de evolutie tijdens veranderingen die de planeet ondergaat.
De leerlingen leren informatie halen uit de bronnen van de app.
De leerlingen leren teksten in het Engels te vertalen naar bekende termen in het Nederlands. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Maak twee- of drietallen. Bespreek de opdracht met de groepjes.
  3. Geef ze tips hoe ze onbekende Engelse termen kunnen vertalen, zoals mbv een woordenboek of een vertaalsite.
  4. Bespreek de volgende les de antwoorden en sta langer stil bij begrippen die je belangrijk acht.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martijn weten wat je van dit lesidee vindt.