Foto medium

Stopmotion animatie-/tekenfilmpje

Lesidee van Maurice Ermen · Meerdere sectoren · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
04 mrt 2015

Kinderen maken d.m.v. de stoplotion-app iMotion en een whiteboard een getekende animatiefilm. Ze voegen er realtime visuele effecten aan toe en monteren er muziek onder.

Opdracht

Voorafgaand aan de les bedenk je als leerkracht een thema waar binnen de kinderen hun filmpje moeten maken, om het niet te breed te maken voor ze. Je kunt dan beginnen met het ophalen van voorkennis van de kinderen over het thema. Bijvoorbeeld door middel van de website palet.com.

Hierna benoem je het doel van de les en geef je een korte blik op hoe de les er voor de kinderen uit ziet en wat je verwachtingen zijn. 

Vervolgens leg je uit wat stopmotion is en laat je een aantal filmpjes zien via YouTube. Na de filmpjes geef je instructie over hoe een stopmotionfilmpje moet worden gemaakt en waar je aan moet denken door bijvoorbeeld een stokpop op het whiteboard te tekenen en deze d.m.v. meerdere foto's te laten ' zwaaien'  via stopmotion. Handig hierbij is het als je je iPad hebt gekoppeld aan het digibord (bijv. met een stekkertje of via reflector of Apple TV), zodat de kinderen mee kunnen kijken in de app.
Hierna kunnen kinderen in een klein groepje van drie even de app iMotion uitproberen. 

Vervolgens gaan de kinderen in hun drietal een klein storyboard schrijven, bestaande uit bijv. 5 stappen waarin ze uitleggen wat er moet gebeuren in hun filmpje. Laat ze ook hun hoofdpersoon even tekenen, zodat je als leerkracht kun controleren of het uitvoerbaar is wat ze tekenen (niet te gedetailleerd). Na controle en eventuele tips van de leerkracht kunnen de kinderen dan aan de slag met hun idee. 

Naast de app iMotion hebben ze hiervoor ook een whiteboard nodig waardoor ze makkelijk kleine onderdelen kunnen wissen en verplaatsen in hun tekening. Als leerkracht coach je de verschillende drietallen. 

Als kinderen klaar zijn slaan ze het filmpje op. Ze gaan het nu importeren in iMovie om het filmpje te monteren (bijv. in te zoomen of te draaien) en zetten er daar een muziekje onder. Vervolgens leveren ze het filmpje in bij de leerkracht. Dit kan via Dropbox of Showbie. 

Hieronder een voorbeeld van één van de filmpjes gemaakt door groep 8.



Leerdoel

- Een (getekend) stopmotion filmpje maken - Een filmpje bewerken en monteren - Creatief omgaan met het vastleggen van de verschillende tekeningen en effecten

Voorwaarden

  • Beamer
  • Voldoende whiteboards (of digiborden)
  • Kennis van de apps imotion, youtube, imovie en showbie
  • Kennis over het maken van een stopmotion filmpje
  • iPads + Wifi

Stappenplan

  1. Activeren voorkennis thema
  2. Doel van de les
  3. Uitleg stopmotion
  4. Filmpjes laten zien
  5. Instructie in het tekenen op whiteboard en fotograferen
  6. Oefenen met iMotion
  7. Storyboard maken
  8. Controle leerkracht
  9. Bezig met het idee / uitwerking opdracht
  10. Bewerken / monteren filmpje via iMovie
  11. Inleveren werk via Showbie

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Maurice weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Maurice

Via de website Padlet een brainstorm sessie houden met kinderen voorafgaand aan een les, om de voorkennis te activeren.

De kinderen maken een samenvatting met Popplet over een Nieuwsbegrip tekst. De opdrachten hoeven ze zo een keer niet te doen. Daarna slaan ze de Popplet op als PDF of JPEG en le...