10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Veelkleurig Nederland

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
10 sep 2015

In deze les staat de vensterplaat over Veelkleurig Nederland centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat welke groepen nieuwe Nederlanders er zijn, waarom ze hierheen zijn gekomen en hoe de multiculturele samenleving er tegenwoordig uitziet. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Veelkleurig Nederland biedt een duidelijke en aansprekende introductie op dit veelzijdige onderwerp.

Opdracht

Introductie:
Introduceren van de multiculturele samenleving, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over Veelkleurig Nederland.

Kern:
Open de Entoen Nu app en ga naar de periode over Veelkleurig Nederland. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/10-11-2011/NPS_1193860

Open de vensterplaat van Veelkleurig Nederland in de app en ga met je leerlingen op ontdekkingstocht. Klik steeds op [i] en vindt hier informatie over het onderwerp. De vensterplaat is te vinden in de periode Veelkleurig Nederland in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neem je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.

Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Veelkleurig Nederland. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/?p=315

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen dat er nog nooit zoveel verschillende mensen in Nederland hebben gewoond als tegenwoordig. Ze kunnen de drie belangrijkste redenen hiervoor benoemen (gastarbeiders, vluchtelingen en mensen uit ex-kolonieën).
- weten de leerlingen uit welke landen mensen uit ex-kolonieën en gastarbeiders kwamen.
- kunnen de leerlingen verwoorden wat belangrijk is om te weten over Nederland.
- weten de leerlingen wat er bedoeld wordt met het begrip multi-culturele samenleving en kunnen ze in eigen woorden vertellen wat ze hiervan vinden.

Voorwaarden

  • Wifi
  • EnToen Nu App
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Voer een kort klassikaal gesprek over hoe en waarom Nederland multicultureel is.
  2. Bekijk klassikaal het filmpje.
  3. Bekijk de vensterplaat over Veelkleurig Nederland met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  4. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  5. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  6. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...

In deze les staat de vensterplaat over de Verenigde Oost-Indische Compagnie centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat geschiedenis van dez...