Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Tweede Wereldoorlog
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over de Tweede Wereldoorlog centraal. De plaat en de bijbehorende les zijn bedoeld ter introductie van dit omvangrijke en diverse venster uit de canon van Nederland. De aflevering die Het Klokhuis maakte over de Tweede Wereldoorlog biedt een duidelijke en aansprekende mogelijkheid om deze les mee te beginnen.
Opdracht
Introductie:
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over de Tweede Wereldoorlog. Vooraf zet u de vensterplaat over de Tweede Wereldoorlog op uw digibord en vraagt u aan uw leerlingen wie er weet waarover deze plaat gaat. Laat ze hun antwoord motiveren.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.npostart.nl/het-klokhuis/07-03-2013/NPS_1221412
Kern:
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat bij het venster De Tweede Wereldoorlog weer op uw digibord.
U vraagt kort aan een paar leerlingen of ze n.a.v. de aflevering van het Klokhuis al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.
De Tweede Wereldoorlog is een breed en veelomvattend onderwerp. Om jonge leerlingen niet in die hoeveelheid te laten verdrinken, is er bewust voor gekozen om de teksten bij de vensterplaat beknopt te houden. Aan de hand van verschillende ‘Cliptips’ verderop in deze handleiding kunt u ervoor kiezen met uw leerlingen deelonderwerpen verder uit te diepen.
Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over De Tweede Wereldoorlog. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen dat Hitler in 1933 in Duitsland aan de macht kwam.
- weten de leerlingen wanneer in Nederland de Tweede Wereldoorlog uitbrak.
- Kunnen de leerlingen vertellen wat het inhield dat Nederland bezet was door Duitsland.
- Weten de leerlingen wanneer we bevrijd zijn en dat we dat nog jaarlijks vieren op 5 mei.
Voorwaarden
- Wifi
- Entoen.nu app
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over de Tweede Wereldoorlog.
- Bekijk de vensterplaat over de Tweede Wereldoorlog met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.