10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Srebrenica

Lesidee van Martyn Simpson · Meerdere sectoren · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
17 dec 2015

Via de vensterplaat ontdekken de leerlingen waarom Nederlandse soldaten daar waren en hoe het kwam dat de stad zonder veel tegenstand in handen van Mladić viel. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Srebrenica biedt een duidelijke en aansprekende introductie op het venster.

Opdracht

Introductie:
Bekijk klassikaal de verschillende onderdelen (afbeeldingen en videos) in de periode Srebrenica in de EnToen Nu app. Eindig met de aflevering over Srebrenica van het Klokhuis.

Kern:
Open de Entoen Nu app en ga naar de periode Srebrenica. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera om een aflevering over Srebrenica af te spelen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/07-02-2013/NPS_1220296

Open de vensterplaat in de EnToen Nu app en ga met je leerlingen op ontdekkingstocht. Klik steeds op [i] en vindt hier informatie over Srebrenica. De vensterplaat is te vinden in de periode Srebrenica in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Afsluiting:
Deel de klas op in groepjes. Laat een aantal groepjes de vragen maken van het werkblad en laat de overige groepjes werken in de app met het Opdrachtenwiel (Opdrachten voor de periode over Srebrenica). Bespreek de ervaringen van de kinderen, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden
http://entoen.info/?p=452

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen waarom Nederlandse VN-soldaten betrokken waren bij de oorlog in Bosnië-Herzegovina en welke ramp zich er voltrokken heeft.
- kunnen de leerlingen uitleggen wie er tijdens de oorlog tegenover elkaar stonden en wat er aan deze oorlog ten grondslag lag.
- weten de leerlingen welke rol de Nederlandse Dutchbat-soldaten hebben gespeeld in deze oorlog.

Voorwaarden

  • Wifi
  • EnToen Nu App
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal het filmpje over De Televisie
  2. Bekijk de vensterplaat over De Televisie met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...