10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Napoleon Bonaparte

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
28 aug 2019

In deze les staat de vensterplaat over Napoleon Bonaparte centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie Napoleon Bonaparte was en wat hij betekent heeft voor de geschiedenis van Neder­land. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Napoleon biedt een duidelijke en aansprekende introductie op Napoleon en de Franse Tijd in Nederland.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Napoleon Bonaparte. Vooraf vraagt u uw leerlingen of ze al eens van Napoleon en/of de 'Franse Tijd' gehoord hebben? Wat weten ze hier eventueel al van?

Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Napoleon Bonaparte op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen of ze wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdek­kingstocht, want op deze interactieve vensterplaat  is van alles te ontdekken. 

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vra­gen van de werkbladen. Daarna bespreekt u de ant­woorden met de leerlingen.

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.npostart.nl/het-klokhuis/15-06-2016/VPWON_1225554

Leerdoel

Aan het einde van de les weten de leerlingen
- dat Nederland een 'Franse Tijd' gekend heeft en weten ze deze tijd te plaatsen op de tijdbalk.
- wie Napoleon Bonaparte was. Ook weten ze wie Lodewijk Napoleon was.
- in eigen woorden uit te leggen wat Napoleon be­tekend heeft voor de geschiedenis van Nederland.
- waar, wanneer en door wie Napoleon voorgoed verslagen werd.

Voorwaarden

  • Wifi
  • EnToen Nu app
  • Werkblad Napoleon Bonaparte
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal het Klokhuis filmpje.
  2. Bekijk de vensterplaat over Napoleon Bonaparte met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...