Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Napoleon Bonaparte
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over Napoleon Bonaparte centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie Napoleon Bonaparte was en wat hij betekent heeft voor de geschiedenis van Nederland. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Napoleon biedt een duidelijke en aansprekende introductie op Napoleon en de Franse Tijd in Nederland.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Napoleon Bonaparte. Vooraf vraagt u uw leerlingen of ze al eens van Napoleon en/of de 'Franse Tijd' gehoord hebben? Wat weten ze hier eventueel al van?
Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Napoleon Bonaparte op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen of ze wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van de werkbladen. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.npostart.nl/het-klokhuis/15-06-2016/VPWON_1225554
Leerdoel
Aan het einde van de les weten de leerlingen
- dat Nederland een 'Franse Tijd' gekend heeft en weten ze deze tijd te plaatsen op de tijdbalk.
- wie Napoleon Bonaparte was. Ook weten ze wie Lodewijk Napoleon was.
- in eigen woorden uit te leggen wat Napoleon betekend heeft voor de geschiedenis van Nederland.
- waar, wanneer en door wie Napoleon voorgoed verslagen werd.
Voorwaarden
- Wifi
- EnToen Nu app
- Werkblad Napoleon Bonaparte
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal het Klokhuis filmpje.
- Bekijk de vensterplaat over Napoleon Bonaparte met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.