10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Max Havelaar

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
06 okt 2015

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waarom dit beroemde boek geschreven werd. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Max Havelaar biedt een duidelijke en aansprekende introductie op “het boek dat een einde maakte aan het kolonialisme”.

Opdracht

Introductie:
Introduceer Max Havelaar, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over Eduard Douwes Dekker (Multatuli).

Kern:
Open de EnToen Nu app en ga naar de periode over Max Havelaar. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/06-08-2014/VPWON_1225024

Open de vensterplaat over Max Havelaar in de app en ga met je leerlingen op ontdekkingstocht. Klik steeds op [i] en vindt hier informatie over het onderwerp. De vensterplaat is te vinden in de periode Max Havelaar in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neem je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.

Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over de Max Havelaar. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/?p=317

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen wanneer en door wie het boek Max Havelaar geschreven is.
- weten de leerlingen waarom Multatuli Max Havelaar schreef en kunnen de leerlingen in eigen woorden iets vertellen over de situatie in de kolonie Nederlands-Indië.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen wat Multatuli met zijn boek bereikt heeft.
- zijn de kinderen bekend met het Max Havelaar keurmerk.

Voorwaarden

  • Wifi
  • EnToen Nu App
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal het filmpje.
  2. Bekijk de vensterplaat over Max Havelaar met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...

In deze les staat de vensterplaat over de Verenigde Oost-Indische Compagnie centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat geschiedenis van dez...