Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Indonesië
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over Indonesië centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat hoe deze voormalige kolonie van Nederland onafhankelijk werd. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Indonesië biedt een duidelijke en aansprekende introductie op het verhaal hoe Nederlands-Indië Indonesië werd.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Indonesië. Vooraf houdt u een kort gesprekje met uw leerlingen over kolonies. Weten ze wat een kolonie is? Waar denken ze aan bij het woord 'kolonie'? U inventariseert enkele antwoorden en schrijft ze op het bord. U vertelt uw leerlingen dat Nederland vroeger ook kolonies heeft gehad. Weten sommigen misschien al welke dat dan waren? Wat vinden uw leerlingen ervan dat Nederland vroeger kolonies had? Kunnen ze hun antwoord motiveren?
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3300/Indonesie
Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Indonesië op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen of ze n.a.v. de Klokhuisaflevering wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Indonesië. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.
Tip! Verbind het venster Indonesië met het venster VOC en/of Max Havelaar.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Indonesie.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen dat Indonesië een kolonie van Nederland was.
- weten de leerlingen dat de Japanners Nederlands-Indië van 1942 tot 1945 bezetten én wat Jappenkampen waren.
- weten de leerlingen dat Soekarno in augustus 1945 namens het Indonesische volk de onafhankelijkheid uitriep.
- weten de leerlingen wat de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog is.
- weten de leerlingen dat in 1949 de soevereiniteitsoverdracht getekend werd.
Voorwaarden
- EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
- WiFi
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over Indonesië.
- Bekijk de vensterplaat over Indonesië met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.