10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Hugo de Groot

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
24 feb 2020

In deze les staat de vensterplaat over Hugo de Groot cen­traal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie Hugo de Groot was, waarom hij gevangen zat en hoe hij ontsnapte. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Hugo de Groot biedt een duidelijke en aansprekende introductie op deze bekende politicus en rechtsgeleerde.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Hugo de Groot. Vooraf houdt u een kort gesprekje met uw leerlingen over het voeren van oorlog. Denken de leerlingen dat in een oorlog alles geoorloofd is? Of moet je je ook in oorlogstijd aan regels houden?

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2635/Hugo-de-Groot

Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Hugo de Groot op uw digiboard. Herkennen de leerlingen deze kamer uit de aflevering? Het is de kamer waar Hugo gevangen zat op Slot Loevestein. U vraagt kort een paar leerlingen of ze wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Hugo de Groot. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Hugo_de_Groot.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen wie Hugo de Groot is.
- kunnen de leerlingen Hugo de Groot op de tijdbalk plaatsen.
- weten de leerlingen waarom Hugo de Groot gevangen werd gezet op Slot Loevestein en hoe hij wist te ontsnappen.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat Hugo de Groot heeft betekend voor het internationaal oorlogsrecht.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
  • WiFi
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over Hugo de Groot.
  2. Bekijk de vensterplaat over Hugo de Groot met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...