Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Hugo de Groot
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over Hugo de Groot centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie Hugo de Groot was, waarom hij gevangen zat en hoe hij ontsnapte. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Hugo de Groot biedt een duidelijke en aansprekende introductie op deze bekende politicus en rechtsgeleerde.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Hugo de Groot. Vooraf houdt u een kort gesprekje met uw leerlingen over het voeren van oorlog. Denken de leerlingen dat in een oorlog alles geoorloofd is? Of moet je je ook in oorlogstijd aan regels houden?
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2635/Hugo-de-Groot
Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Hugo de Groot op uw digiboard. Herkennen de leerlingen deze kamer uit de aflevering? Het is de kamer waar Hugo gevangen zat op Slot Loevestein. U vraagt kort een paar leerlingen of ze wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Hugo de Groot. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Hugo_de_Groot.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen wie Hugo de Groot is.
- kunnen de leerlingen Hugo de Groot op de tijdbalk plaatsen.
- weten de leerlingen waarom Hugo de Groot gevangen werd gezet op Slot Loevestein en hoe hij wist te ontsnappen.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat Hugo de Groot heeft betekend voor het internationaal oorlogsrecht.
Voorwaarden
- EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
- WiFi
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over Hugo de Groot.
- Bekijk de vensterplaat over Hugo de Groot met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.