10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Floris V

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
28 okt 2016

In deze les staan de twee vensterplaten over Floris V centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaten wie Floris V was, hoe hij aan zijn einde is gekomen, hoe je ridder kon worden en hoe het ridderleven er in de Middeleeuwen uit zag. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Floris V biedt een duidelijke en aansprekende introductie op deze Hollandse graaf en het ridderleven in de Middeleeuwen.

Opdracht

Introductie:
Introduceer het onderwerp door de kinderen te vragen wat zij weten van Ridders en de Middeleeuwen. Bekijk hierna klassikaal de Klokhuisaflevering. Open de Entoen Nu app en ga naar de periode Floris V. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera om een aflevering over Floris V af te spelen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis-maakt-geschiedenis/24-11-2011/NPS_1194923

Kern:
Open de vensterplaat in de EnToen.Nu app en bespreek Floris V. De vensterplaat is te vinden in de periode Floris V in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.

Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij opdrachten. Daarna bespreek je de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/wp-content/uploads/2016/08/Werkblad_Floris.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Er is ook een docentenhandleiding over Floris V:
http://entoen.info/wp-content/uploads/2016/08/Handleiding_Floris_V.pdf

Leerdoel

Aan het einde van de les weten de leerlingen:
- weten de leerlingen wie Floris V was, wanneer hij leefde en over welke gebieden hij als graaf de baas was.
- weten de leerlingen door wie en waarom Floris V vermoord werd.
- weten de leerlingen wat een ridder is en hoe je er een werd.
- kunnen leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe de eerste kastelen ontstonden en hoe je een kasteel kon aanvallen en verdedigen.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of Android
  • Wifi
  • Kleurpotloden
  • Vensterplaat Floris V

Stappenplan

  1. Bespreek Ridders en de Middeleeuwen met de kinderen.
  2. Bekijk klassikaal het filmpje.
  3. Bekijk de vensterplaat over Floris V met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  4. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  5. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  6. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...