10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Erasmus

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
28 jan 2020

In deze les staat de vensterplaat over Erasmus centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie Erasmus was en waar hij over schreef. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Erasmus of de Schooltv Beeldbankclip over hem, bieden beiden een aansprekende en duidelijke introductie.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Erasmus (ca. 15 minuten) of naar de Schooltv Beeldbankclip (ca. 3 minuten). Vooraf vraagt u uw leerlingen wie er weet wat een humanist is. U vertelt uw leerlingen dat deze les gaat over de bekende humanist Erasmus. Hij leefde meer dan vijfhonderd jaar geleden.

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2572/Erasmus

Kern
Na het kijken van het introductiefilmpje, zet u de interactieve vensterplaat bij het venster Erasmus op uw digi- bord. U vraagt kort aan een paar leerlingen of ze n.a.v. de het filmpje al wat kunnen vertellen over wat ze op deplaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie op de volgende bladzijden.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Erasmus. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Erasmus.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen Erasmus plaatsen op de tijdbalk.
- weten de leerlingen dat Erasmus een beroemde humanist was en wat een humanist is.
- weten de leerlingen dat Erasmus een boek voor kinderen schreef over goede manieren en het boek Lof der Zotheid.
- weten de leerlingen dat Erasmus ook bekende spreekwoorden verzamelde.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
  • WiFi
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over Erasmus.
  2. Bekijk de vensterplaat over Erasmus met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...