10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Eise Eisinga

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
15 jan 2020

In deze les staat de vensterplaat over Eise Eisinga centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze inter­ actieve vensterplaat wie Eise Eisinga was, wat een planetarium is, waarom hij zijn planetarium bouwde en dat Eise leefde in de tijd van de Verlichting. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Eise Eisinga biedt een duidelijke en aansprekende introductie op de man die van zijn eigen huis een planetarium maakte.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Eise Eisinga. Vooraf houdt u een kort gesprekje met uw leerlingen over wat zij al weten over ons zonnestelsel.

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3328/Eise-Eisinga

Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Eise Eisinga op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen wat ze al herkennen nu ze de aflevering gezien hebben. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze in­teractieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Eise Eisinga. De leerlingen kunnen vraag 1 t/m 3 maken als ze de informatie van de vensterplaat en van de aflevering van Het Klokhuis hebben onthouden. Voor vraag 4 is meer kennis nodig. Als u deze vraag met uw leerlingen wilt maken, kunt u dat doen door:

- de leerlingen informatie te laten verzamelen op de computer , bijvoorbeeld via https://www.sterrenkids.nl/.
- zelf een extra blaadje met tekst voor de leer lingen te maken waarop uitleg wordt gegeven over de planeten.
- zelf uit te leggen in welke volgorde de planeten staan.

Tenslotte bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Eise_Eisinga.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen wie Eise Eisinga was.
- weten de leerlingen wat een planetarium is.
- weten de leerlingen waarom Eise Eisinga zijn planetarium bouwde.
- dat Eise leefde in de tijd van de Verlichting en weten ze dat kennis, verstand en wetenschap in de Verlichting centraal stonden.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
  • WiFi
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over Eise Eisinga.
  2. Bekijk de vensterplaat over Eise Eisinga met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...