Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Eise Eisinga
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over Eise Eisinga centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze inter actieve vensterplaat wie Eise Eisinga was, wat een planetarium is, waarom hij zijn planetarium bouwde en dat Eise leefde in de tijd van de Verlichting. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Eise Eisinga biedt een duidelijke en aansprekende introductie op de man die van zijn eigen huis een planetarium maakte.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Eise Eisinga. Vooraf houdt u een kort gesprekje met uw leerlingen over wat zij al weten over ons zonnestelsel.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3328/Eise-Eisinga
Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Eise Eisinga op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen wat ze al herkennen nu ze de aflevering gezien hebben. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Eise Eisinga. De leerlingen kunnen vraag 1 t/m 3 maken als ze de informatie van de vensterplaat en van de aflevering van Het Klokhuis hebben onthouden. Voor vraag 4 is meer kennis nodig. Als u deze vraag met uw leerlingen wilt maken, kunt u dat doen door:
- de leerlingen informatie te laten verzamelen op de computer , bijvoorbeeld via https://www.sterrenkids.nl/.
- zelf een extra blaadje met tekst voor de leer lingen te maken waarop uitleg wordt gegeven over de planeten.
- zelf uit te leggen in welke volgorde de planeten staan.
Tenslotte bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Eise_Eisinga.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen wie Eise Eisinga was.
- weten de leerlingen wat een planetarium is.
- weten de leerlingen waarom Eise Eisinga zijn planetarium bouwde.
- dat Eise leefde in de tijd van de Verlichting en weten ze dat kennis, verstand en wetenschap in de Verlichting centraal stonden.
Voorwaarden
- EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
- WiFi
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over Eise Eisinga.
- Bekijk de vensterplaat over Eise Eisinga met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.