Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

De watersnood
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over de watersnood van 1953 centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat hoe deze ramp heeft kunnen gebeuren en wat de impact ervan was.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over de watersnood van 1953. Vooraf vertelt u aan uw leerlingen dat ongeveer de helft van Nederland onder zeeniveau ligt. Weten de leerlingen wat daarmee bedoeld wordt? U gaat met uw leerlingen op http://www.ahn.nl/ postcodetool (aan de hand van de postcode van de school) uitzoeken of de school onder of boven zeeniveau ligt. U vertelt de leerlingen dat als er geen duinen en dijken zouden zijn die gebieden die onder zeeniveau liggen zouden overstromen. In 1953 braken er dijken en was er een grote overstroming: de watersnood van 1953.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2812/Watersnoodramp
KernNa het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat bij het venster De watersnood op uw digiboard. U vraagt kort aan een paar leerlingen of ze n.a.v. de Klokhuisaflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.
AfsluitingDe leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over de De watersnood. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen aangeven op de tijdbalk wanneer de watersnood van 1953 plaatsvond
- weten de leerlingen welke gebieden in Nederland getroffen werden door de Watersnood van 1953
- kunnen de leerlingen in het kort uitleggen wat de oorzaken en gevolgen waren van de Watersnood van 1953
- kunnen de leerlingen uitleggen wat de Deltawerken zijn
Voorwaarden
- Entoen.nu app
- Wifi
- Werkbladen voor de leerlingen
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over de watersnood
- Bekijk de vensterplaat over de watersnood met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.