10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

De VOC (De Verenigde Oost-Indische Compagnie)

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
08 sep 2015

In deze les staat de vensterplaat over de Verenigde Oost-Indische Compagnie centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat geschiedenis van deze eerste multinational ter wereld. De aflevering die Het Klokhuis maakte over de Verenigde Oost-Indische Compagnie biedt een duidelijke en aansprekende introductie op dit venster.

Opdracht

Introductie:
Maak een woordspin met je leerlingen over de Verenigde Oost-Indische Compagnie.
Waaraan denken ze als ze deze naam horen? B.v. Multatuli, Indonesië, kruiden, specerijen, plantages, kolonie etc. Schrijf de belangrijkste woorden op het bord.

Kern:
Open de Entoen Nu app en ga naar de periode over de VOC. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/26-03-2014/NPS_1242106

Open de vensterplaat van de VOC in de app en ga met je leerlingen op ontdekkingstocht. Klik steeds op [i] en vindt hier meer informatie. De vensterplaat is te vinden in de periode de VOC in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neem je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.

Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/?p=310

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde het einde van de les:
- kunnen de leerlingen de periode van de VOC plaatsen op de tijdbalk.
- weten de leerlingen op welke manier Nederland ontzettend rijk is geworden aan de handel in goederen uit Azië.
- kunnen de leerlingen vertellen over het leven aan boord van een VOC-schip.
- hebben de leerlingen een beeld van hoe Nederland zich gedroeg in Indië.

Voorwaarden

  • Wifi
  • EnToen Nu App
  • Kleurpotloden
  • Vensterplaat VOC

Stappenplan

  1. Doe een woordspin over de VOC met de leerlingen
  2. Bekijk klassikaal het filmpje.
  3. Bekijk de vensterplaat over de VOC met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  4. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  5. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  6. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...