10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

De Stijl

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
15 jan 2020

In deze les staat de vensterplaat over De Stijl van de jaren dertig van de vorige eeuw centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wat deze crisis was en waar en hoe deze ontstond. De aflevering die Het Klokhuis maakte biedt een duidelijke en aansprekende introductie op het canonvenster en deze vensterles.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over de kunststroming.

Weten uw leerlingen wat bedoeld wordt met een kunststroming? U laat enkele leerlingen aan het woord.

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2775/De-Stijl

Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen wat ze al herkennen nu ze de aflevering gezien hebben. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over De Stijl. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_De_Stijl.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen hoe de kunststroming is ontstaan.
- weten de leerlingen wie de belangrijkste leden van De Stijl waren.
- kunnen de leerlingen vertellen wat de belangrijkste kenmerken van deze kunststroming zijn.
- weten de leerlingen dat de kunststroming zich in verschillende kunstvormen heeft geuit.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen welke invloed De Stijl heeft gehad.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
  • WiFi
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over De Stijl.
  2. Bekijk de vensterplaat over De Stijl met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...