Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

De Romeinse Limes
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over de Romeinse Limes centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat dat Nederland ten zuiden van de rivier de Rijn van 47 tot ca. 400 na Christus Romeins gebied was en wat dat voor ons land betekend heeft. De aflevering die Het Klokhuis maakte over de Romeinse Limes biedt een duidelijke en aansprekende introductie op de Romeinse tijd in Nederland.
Opdracht
Introductie:
Introduceer het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering..
Open de Entoen Nu app en ga naar de periode De Romeinse Limes. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera om een aflevering over De Romeinse Limes af te spelen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/29-11-2012/NPS_1208797
Kern:
Open de vensterplaat in de EnToen.Nu app en bespreek De Romeinse Limes. Klik steeds op [i] en vindt hier meer informatie. De vensterplaat is te vinden in de periode De Romeinse Limes in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].
Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.
Afsluiting:
Deel de klas op in groepjes. Laat een aantal groepjes de vragen maken van het werkblad en laat de overige groepjes werken in de app met het Opdrachtenwiel (Opdrachten voor de periode over De Romeinse Limes). Bespreek de ervaringen van de kinderen, bijvoorbeeld aan de hand van de ‘sleutelvragen‘ in de canonclip voor groep 7/8.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/wp-content/uploads/2016/08/Werkblad_De_Romeinse_Limes.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen'.
Er is ook een docentenhandleiding over de Romeinse Limes:
http://entoen.info/wp-content/uploads/2016/08/Handleiding_Romeinse_Limes.pdf
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen wanneer er Romeinen in ons land waren, hoe we de grens van het Romeinse rijk noemen en welke rivier de noordgrens van het rijk vormde.
- weten de leerlingen dat de Romeinen een groot en sterk leger hadden om de grens te bewaken én dat er ook Germanen in meevochten.
- weten de leerlingen waar het grootste Romeinse legerkamp in Nederland was en hoe dat heette.
- weten de leerlingen dat de mensen hier veel geleerd hebben van de Romeinen. Ook kunnen zij hier enkele voorbeelden van noemen.
Voorwaarden
- EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
- Wifi
- Kleurpotloden
- Vensterplaat De Romeinse Limes
Stappenplan
- Bekijk klassikaal het filmpje over De Romeinse Limes.
- Bekijk de vensterplaat met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.