10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

De Hanze

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
18 nov 2016

In deze les staat de vensterplaat over De Hanze centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat hoe en wanneer De Hanze ontstaan is. De aflevering die Het Klokhuis maakte over De Hanze biedt een duidelijke en aansprekende introductie op dit venster.

Opdracht

Introductie:
Maak een woordspin met je leerlingen over De Hanze. Waaraan denken ze als ze deze naam horen? B.v. verbond, hanzesteden, koggeschip, Zwolle, Kampen, Deventer, etc. Schrijf de belangrijkste woorden op het bord.
Bekijk hierna klassikaal de Klokhuisaflevering. Open de Entoen Nu app en ga naar de periode De Hanze. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera om een aflevering over De Hanze af te spelen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/20-12-2012/NPS_1208827

Kern:
Open de vensterplaat in de EnToen.Nu app en bespreek De Hanze. De vensterplaat is te vinden in de periode De Hanze in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.

Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij opdrachten. Daarna bespreek je de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/wp-content/uploads/2016/08/Werkblad_De_Hanze.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Er is ook een docentenhandleiding over De Hanze:
http://entoen.info/wp-content/uploads/2016/08/Handleiding_De_Hanze.pdf

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen de tijd van de Hanze plaatsen op de tijdbalk op het leerlingenwerkblad.
- weten de leerlingen dat de Hanze een verbond was van Noord-Europese steden.
- weten de leerlingen hoe het verbond van Hanzesteden ontstaan is.
- kunnen de leerlingen enkele belangrijke Nederlandse Hanzesteden noemen.
- weten de leerlingen wat een koggeschip is.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of Android
  • Wifi
  • Kleurpotloden
  • Vensterplaat De Hanze

Stappenplan

  1. Doe een woordspin over De Hanze met de leerlingen.
  2. Bekijk klassikaal het filmpje.
  3. Bekijk de vensterplaat over De Hanze met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  4. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  5. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  6. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...